Авион на ремонту или непослушни пилоти: Шта се заиста десило на лету "Ер Србије"?
Док Директорат цивилног ваздухопловства Србије и Центар за истраживање несрећа у саобраћају, као и ваздухопловне власти Грчке, спроводе истражне радње поводом инцидента на лету између Београда и Диселдорфа "ЈУ324" у недељу увече када је дошло до оштећења авиона "ембраер Е195" грчке компаније "Маратон ерлајнз", сада већ бившег партнера "Ер Србије", из националне компаније наводе да се неће оглашавати у вези са детаљима све док је истрага у току.
РТ Балкан истражује шта је узроковао ванредни догађај приликом полетања авиона са београдског аеродрома "Никола Тесла", када је дошло до судара трупа летелице са светлима узлетно-слетне писте, те са другим објектима и антенама на писти због којих је авион после 20 минута и враћен у Београд.
Портал "Танго сикс" наводи да је разлог, по свему судећи, погрешна позиција за полетање (интерсекције Д5 – са које је према процедурама забрањено полетање, уместо са интерсекције Д6 са које су највероватније и имали прорачуне да првобитно старттују), односно то што је авион полетео готово са пола писте.
Петар Војиновић, оснивач, главни и одговорни уредник ваздухопловног портала "Танго Сикс" за РТ Балкан каже да је контролор лета из торња видео да је посада погрешила, да их је три пута упозорио, али да су они наставили по свом.
"Пошто имају право да крајњу одлуку доносе они, посада је ипак полетела – и то се десило", каже Војиновић.
Поводом критика да је грчка компанија "Маратон ерлајнз" мала и неискусна компанија, која је ангажована по принципу мокрог лизинга од стране "Ер Србије" због напрасног повећања флоте од 100 одсто, те да због тога има и младе и неискусне пилоте, Војиновић каже то није адекватан аргумент и да су Грци валидан пословни партнер.
"Без обзира да ли је компанија велика или мала, да ли послује годину или 30 година, регулаторна тела траже исте папире, исте стандарде, а онај који изнајмљује све то мора да провери и на крају се послује по нашим процедурама, тј. стандардима 'Ер Србије'", наводи уредник "Танго сикса" и напомиње да ће струковна истрага показати шта се све догодило.
Ако се докаже да је посреди људски фактор, додаје, то може да се догоди свакој авио-компанији на свету, "јер не стоји да су српски пилоти бољи од грчких".
"Не постоји неискусан пилот, постоји само онај који је у стандарду или то није", поручује Војиновић.
Наш саговорник објашњава да се у сувом закупу (драј лизинг) приватних авиона изнајмљује само летелица, док мокри закуп (вет лизинг) укључује и читав низ услуга, као што су посада, одржавање, осигурање.
"Овде су пилоти били странци, али не стоји да су српски пилоти нпр. бољи од страних. И то што је авион пре тога био на ремонту десетак дана у Атини, исто ништа не значи, јер је и то потпуно нормално", закључује наш саговорник.
Подсетимо, авион је претрпео видна оштећења, има више великих рупа у трупу, оштећен реп и десно крило. На срећу, на лету није било повређених путника.
Evo kako je izgledao E-195 reg. OY-GDC kompanije Marathon airlines koji leti za ErSrbiju večeras posle prinudnog sletanja na BEG.😕 pic.twitter.com/crLJURHeDa
— Peđa Vučetić (@Pedjijatar) February 18, 2024
Претпоставке су да ће поправка авиона трајати поприлично дуго, међутим, то више није брига "Ер Србије" која је данас прекинула сарадњу са компанијом "Маратон Ерлајнз".
"'Ер Србија'' је данас обавестила 'Маратон ерлајнз' да са том компанијом раскида сарадњу, тако да већ од сутра, 21. фебруара, ниједан лет 'Ер Србије' више неће бити обављен летелицама те грчке компаније. Летови које је требало да обави 'Маратон ерлајнз' биће распоређени на друге авионе у флоти, да би се одржао континуитет саобраћаја", пише у саопштењу српског националног авио-превозника.