Србија и Балкан

Извештај ЦИНС-а: Овако је дошло до инцидента на лету за Дизелдорф

У обавештењу о почетку истраге удеса авиона, наводи се да је током увиђаја утврђено да је авион претрпео већа оштећења да је из левог крила цурило гориво, а посада и путници су искрцани кроз авио-мост.
Извештај ЦИНС-а: Овако је дошло до инцидента на лету за Дизелдорф© Antonio Ahel/ATAImages

Један од вероватних узрока удеса авиона "Ембраер" компаније "Маратон ерлајнз" на лету "Ер Србије" ЈУ324 за Дизелдорф 18. фебруара, у којем се налазило 106 путника, је неадекватна процена параметара за полетање приликом припреме летачке посаде авиона за лет, која је донела одлуку да се полетање изведе са краће писте у односу на иницијално планирану, наводи се у извештају Центра за истраживање несрећа у саобраћају (ЦИНС).

У обавештењу о почетку истраге удеса авиона, који је објављен на сајту ЦИНС-а, наводи се да је током увиђаја утврђено да је авион претрпео већа оштећења трупа, левог крила и хоризонталног стабилизатора.

ЦИНС у извештају наводи да се оштећења авиона настала приликом инцидента у складу са примењивим прописима класификују као удес.

У извештају наводе и да је посада планирала да изврши полетање са леве полетно-слетне стазе у правцу 300 (RWY30L) код интерсекције Д6, за шта је, како су рекли у изјавама, извршили "двоструку проверу обрачуна параметара за полетање".

Наводи се и да је током одвајања од гејта посада добила одобрење за таксирање до интерсекције Д6 од аеродромске контроле, што је посада потврдила понављањем примљених података.

Посада је затим јавила контроли да се приближава Д6 интерсекцији, на шта је добила одговор да се припреми за полетање са Д6, изађе и поравна са осом писте.

Полетање са Д5, а не са Д6

Потом долази до питања другог контролора упућеног посади да ли су свесни да су изашли на полетно-слетну стазу на интерсекцији Д5.

У извештају се наводи да је контрола лета упозорила посаду да је расположива дужина за полетање са дате интерсекције 1.273 метра уз предлог да то није довољно за безбедно узлетање.

Након тога је посада од контроле затражила минут да изврши провере, коју је извршила путем приручног летног рачунара у ручном таблету копилота.

У извештају се наводи да је за то време контрола лета јавила посади да изврши прорачуне, али да могу уколико желе да јаве како би се вратили назад пистом на позицију Д6.

Посада је 30 секунди касније јавила да потврђује да може да изврши полетање са Д5.

Према извештају, контрола лета је потврдила пријем, али са још једним упитом да ли су у могућности да полете, што је посада одмах потврдила.

Затим су добили коначно одобрење за полетање и информацију да нема ветра.

У извештају ЦИНС-а се наводи и да је авион полетео остављајући иза себе облак прашине и слабо пењући. Додаје се да је посада, по датим изјавама, проценила да је авион имао уобичајено убрзање по полетању и да је извршила промене у потиску мотора како би добила што већу брзину.

На 80 чворова посада је изјавила да је све било у реду, док је на 100 чворова приметила да остаје без довољне дужине писте. С обзиром на расположиву дужину писте и брзине којом се авион кретао посада је одлучила да је безбедније да се настави са полетањем, јер је проценила да ће авион убрзо да се одвоји од тла.

"Авион почео да се тресе и осетили су ударац"

У извештају се наводи да је, по изјави посаде, авион онда почео да се тресе и осетили су ударац у неки предмет.

Посада је након одвајања од тла затим чула непознату буку са леве стране уз констатовање прекида рада светала на левом крилу.

Посада је затим почела да добија информације о проблемима са низом система од којих су најзначајнији проблеми била закрилца и нефункционисање система топлог ваздуха мотора ("bleed air"), те је приступила поступцима по листама провере за проблеме који су индиковани.

У извештају се наводи да је контрола летења упитала посаду да ли је све у реду, будући да су одступили од одобреног вектора полетања, на шта је добили одговор од посаде да није сигурна, али да ће највероватније морати да се врати на аеродром.

Након тога је посада јавила контроли лета да ће морати да се врати на аеродром јер су приликом полетања ударили у нешто на тлу и убрзо након тога прогласили "mayday" (општа опасност по безбедност лета).

Цурило гориво, путници евакуисани кроз авио-мост

У извештају се наводи да је након слетања и напуштања писте авион све време пратило возило Ватрогасно-спасилачке јединице аеродрома Београд, а да је по заустављању посада добила информацију од земаљског особља да из левог крила цури гориво, након чега је извршила брзо гашење мотора и других система.

У извештају се додаје да су посада и путници искрцани кроз авио-мост, а да су надлежни након што је извршено обезбеђење места цурења горива дали налог аеродромским службама да у што краћем року удаље авион од аеродромске зграде на безбедније место, што је и учињено.

Наводи се да се цурење горива наставило и следећег дана поред паралелног истакања горива из резервоара.

image