Србија и Балкан

Да ли ће и како хрватски рафали утицати на однос оружаних снага у региону?

Првих шест од укупно 12 борбених авиона "рафал" стигло је у Хрватску
Да ли ће и како хрватски рафали утицати на однос оружаних снага у региону?Getty © Gert Kromhout/Stocktrek Images

Вишенаменски борбени авиони "рафал", који су данас стигли у Хрватску, ни на који начин неће утицати на однос оружаних снага у региону, за каже РТ Балкан уредник ТВ Фронт Андреј Млакар.

"Авиони који су данас стигли у Хрватску никако не могу да промене однос снага у региону. То су авиони који су изузетно скупи, њихов сат лета кошта од 40 до 70 хиљада долара и морају да буду у ваздуху 220 сати годишње, да би тај авион могао да буде експлоатисан. Користиће их за патроле, НАТО мисије највероватније према Балтику, да би имали своју економску оправданост, јер за чување хрватског ваздушног простора неће имати никаквог ефекта", указује Млакар.

Првих шест од укупно 12 борбених авиона "рафал" стигло је у Хрватску, а према речима нашег саговорника, Хрватима је значајно да покажу "да могу да их купе и да их имају пре Србије", јер им овај авион није "ни исплатив, ни употребљив, осим у НАТО мисији".

"Тај авион нема никакве везе са Хрватском и њиховим реалним потребама и 'појешће' им половину војног буџета. "Рафали" су купљени да би били политички употребљени, да покажу како они имају боље ратно ваздухопловство од Србије. Суштина је у томе", наглашава Млакар.

Како каже Млакар, већ су почеле подругљиве вести на хрватским порталима томе како Србија има лошије авионе. 

"Нема ефекта нити економске исплативости да такви авиони лете само над Хрватском, дакле биће употребљени у НАТО мисијама и вежбама. Али је привлачно објавити да имају боље авионе од Србије", наводи Млакар, указујући да их и "Србија узима из истог разлога, јер, лепо звучи, али..."

На другој страни, авиони који су стигли у Хрватску су половни, ремонтовани и у стандарду Ф3, а Србија набавља нове и то у стандарду Ф4.

У питању је варијанта развијена 2019. године са унапређеним радаром, што значи да ће српски "рафали" вероватно имати АЕСА радар и сензорима за откривање циљева са малим радарским одразом, односно "стелт" технологијом.

Једна од главних предности Ф4 јесте и могућност употребе "шкорпион" кациге, која пилоту летелице пружа приказ проширене стварности и приказује већу количину оперативних података на самом визиру. Поред тога побољшана је радио-комуникациона опрема, а кључан новитет у погледу наоружања огледа се у способности употребе прецизно вођене муниције из ААСМ породице, тежине 1.000 кг.

То су, наводи наш саговорник, одлични авиони, али нама, у принципу, не требају.

"То су авиони за богата ратна ваздухопловства попут индијског, каратског, индонезијског, значи земаља које имају потребу за таквим авионима и које су ослоњени на француску технологију, које имају новца да то плате", навео је он.

"Ти авиони, ево сада, на пример, имају економску оправданост за Француску, јер их је Француска користила јуче над Црним морем. Четири 'рафала' су летела близу руских обала и чувала су француски АВАКС, који је извиђао и таква мисија има економску оправданост", указује наш саговорник.

Ипак, нису авиони, наглашава наш саговорник, оно што је Хрватима проблем, већ наша противваздухопловна одбрана, због тога се годинама буне и Хрвати, и Бошњаци, а у скорије време и Албанци, јер Србија има најмодерније наоружање.

image