Србија и Балкан

Дирекција за европске интеграције: Нема назнака о усвајању преговарачког оквира за БиХ

Из Дирекције за европске интеграције БиХ су указали да је део задатака већ обављен
Дирекција за европске интеграције: Нема назнака о усвајању преговарачког оквира за БиХGetty © Samir Jordamovic/Anadolu

Како би БиХ, након што је у марту Европски савет дао "зелено светло" за отварање приступних преговора за чланство у ЕУ, и отпочела преговоре потребно је да, између осталог, усвоји преговарачки оквир, али за сада нема назнака када би то могло да буде учињено, саопштено је медијима из Дирекције за европске интеграције БиХ.

За усвајање преговарачког оквира ЕУ је затражила спровођење "свих релевантних корака" који су пратили препоруку о додељивању кандидатског статуса за БиХ из октобра 2022. године.

Из Дирекције за европске интеграције БиХ су указали да је део задатака већ обављен, као што су усвајање измена и допуна Закона о Високом судском и тужилачком савету и Закона о спречавању сукоба интереса, а успостављен је и превентивни механизам за спречавање мучења.

"За одређени број задатака до сада је предузето много активности, као што је усвајање одређеног броја закона и других аката у вези са спречавањем и сузбијањем корупције и организованог криминала, те управљање границом и миграцијама, а припремљена је и радна верзија програма интегрисања БиХ у ЕУ", навели су из Дирекције за ЕУ интеграције БиХ.

Из Дирекције су истакли да институције у БиХ раде и на одређеном броју активности попут израде закона о судовима у БиХ, закона о заштити личних података, закона о граничној контроли, усвајању нове стратегије управљања границом и другим.

"Било би добро нове резултате у реализацији преосталих задатака из препоруке имати што пре јер ће рад институција и власти опет врло брзо, на јесен, бити предмет редовног годишњег извештавања Европске комисије. Нови напредак у испуњавању преосталих задатака био би добар аргумент институцијама ЕУ за даље кораке у процесу било да говоримо о усвајању преговарачког оквира или да чак и пре његовог усвајања кренемо са скринингом, што је био случај код неких држава", истичу из ДЕИ.

Из Дирекције су додали да је обавеза земље кандидата за чланство у ЕУ да успостави преговарачку структуру и да те кораке предузме правовремено.

"Према искуству држава које су раније прошле ове кораке, уобичајено је да се преговарачка структура успоставља нешто раније. Тако је, на пример, Хрватска преговарачку структуру успоставила у априлу, а преговарачки оквир је усвојен у октобру 2005. године или у случају Србије одлука о преговарачкој структури усвојена је у септембру, а преговарачки оквир у децембру 2013. године", подсетили су из ДЕИ, прецизирајући да је одговорност доношења одлуке о преговарачкој на политици.

Из Дирекције су додали да ће успостављање преговарачке структуре на техничком нивоу укључивати спровођење процедура по Закону о закључивању и извршавању међународних уговора, те одређени број нових аката наслоњених на механизам координације како би се постојећа структура адаптирала за потребе преговора.

"ДЕИ ће у складу са надлежностима иницирати наведене активности, а у зависност од правног основа за појединачне акте, предлагач ће бити Дирекција или законом предвиђени орган", навели су из Дирекције за европске интеграције.

image