Свет

Било једном давно: Шолцова Бајка о новом немачком "економском чуду"

Немачки канцелар Олаф Шолц говори да се враћа златно доба немачке индустрије, али су процене стручњака у супротности са његовим надама, пише немачки "Франкфуртер алгемајне цајтунг"
Било једном давно: Шолцова Бајка о новом немачком "економском чуду"www.globallookpress.com © Kay Nietfeld/dpa

Зелена трансформација покренуће велики економски напредак, каже немачкој јавности канцелар Олаф Шолц. Међутим, најважније гране индустрије погађа све осим "златне грознице", пише "Франкфуртер алгемајне цајтунг".

Старији људи се сећају пуног сјаја немачке индустрије – телевизори, путовања на далеке дестинације и "Бубе" одједном су постали приступачни обичним људима, пише немачки лист подсећајући да је слоган "привредног чуда" педесетих и шездесетих година прошлог века у Немачкој био "просперитет за све".

Шолц говори да се, захваљујући зеленој транзицији привреде, та времена враћају, те да су могуће стопе раста налик онима из доба "економског чуда".

Ипак, наводи лист, процене истраживача косе се са надама немачког канцелара, тако да о "економском чуду" нема ни говора ван Берлина.

"Франкфуртер алгемајне цајтунг" је анализирао кључне индустријске секторе у Немачкој, односно машинску, хемијску и аутомобилску индустрију.

Немачка највеће наде и даље полаже у машинство, али је кључно питање хоће ли ова земља моћи да постане глобални носилац енергетске транзиције, или ће је превазићи азијска и америчка конкуренција.

"Пројекције указују да ће глобално тржиште зелених технологија расти за око 7 одсто годишње до 2030. године. Немачка, као други највећи извозник производа за заштиту животне средине, са уделом на светском тржишту од 12 одсто, има добру стартну позицију", наводи главни економиста КфВ-а Фрици Келер-Гајб.

Успех, ипак, није загарантован, будући да чим нова технологија постане масовна, Немачка почне почиње да заостаје за конкуренцијом.

И у аутомобилској индустрији долази до прерасподеле удела на тржишту због тријумфа електричних аутомобила.

Према неким проценама, у Немачкој је 260.000 људи запослено у индустрији која производи моторе са унутрашњим сагоревањем, погонске агрегате и филтере издувних гасова.

Њихови послови су највише угрожени, пише "Франкфуртер алгемајне цајтунг", између осталог и зато што "нови ривали као што су БИД и 'Тесла' гурају своја електрична возила на тржиште и преузимају удео немачких произвођача".

Како се додаје, Немачкој је "највише тога у игри" у Кини, која представља највеће светско тржиште аутомобила.

Са економске тачке гледишта, Немачку пре очекују "сузе и зној" него "велики бум", рекао је за лист председник Лајбниц института за економска истраживања на Универзитету у Михнену Клеменс Фест.

За разлику од времена привредног чуда, у Немачкој последица зелене трансформације неће бити додатни производни капацитети, већ ће се у најбољем могућем случају заменити стари капитал.

"Стога, резултат неће бити повећање просперитета", наводи Фест.

image