Свет

Апликације за упознавање: Колико кошта сродна душа и правила "психолошке игрице високог ризика"

"Ситуиран удовац тражи жену нежне грађе да деле заједнички живот" претворило се у "мечовала сам се са стотинак ликова, излазим на дејт са једним - зваћу те да ме извлачиш ако је психопата"
Апликације за упознавање: Колико кошта сродна душа и правила "психолошке игрице високог ризика"www.globallookpress.com © Christin Klose/dpa-tmn

Обавијен димом скепсе, ентузијазма, наде, и једнаким бројем хорор и романтичних анегдота, феномен апликација за упознавање и изласке је са нама више од деценије. Међутим, медији и корисници друштвених мрежа све више скрећу пажњу на бројна поскупљења, специјалне опције и ограничења која апликације уводе корисницима, као и на (сасвим извесну) могућност да њихов алгоритам није створен да бисте пронашли сродну душу, већ да би апликација направила профит. 

Апликације за упознавање тестирају границе колико су корисници спремни да плате за проналажење љубави, писао је недавно "Волстрит џорнал" објашњавајући значајно увећање вредности и профита ових компанија. 

"Тзв. дејтинг апликације су мач са две оштрице које се веома брзо смењују" и имају добре и лоше стране оцењују саговорници РТ Балкан наводећи да, иако постоји више од 1.500 онлајн платформи и апликација овог типа, попут ОК кјупид, Бамбл и Хинџ, у Србији се најчешће користи Тиндер.

Принцип је једноставан - изаберете неколико најрепрезентативнијих фотографија, напишете неколико информација о себи (идеално уз покоју духовиту опаску), палцем превучете екран на десно (свајпујете) када видите профил који вам се допадне и - надате се најбољем.

Након што се са неким мечујете (допали сте се и ви њима и они вама) можете да се дописујете и евентуално упознате. Међутим, да ли вас након неког "безазленог свајпа" чека игнорисање, забавна прича коју ћете препричавати годинама, пријатељство, пљачка, траума или коначно - љубав, остаје непознаница. 

Потенцијалне "премијум" функције које корисници плаћају подразумевају сужавање претраге, увид у то "ко је вас лајковао", могућност предомишљања итд.

Ана (36) из Ариља, која себе описује као некадашњу редовну корисницу "Тиндера" на коме је упознала и садашњег вереника наводи да никада није доплаћивала за додатне функције, али да има пријатеље и познанике који јесу.

"Мени је 'Тиндер' искрено био супер, ја сам баш заговорник тих апликација. То упоређујем са изласком у клуб, само иницијални моменат није исти. Видиш слике, видиш шта кога занима, коју музику воли да слуша и онда се дописујете. Не знам зашто људи око тога праве фаму", наводи она и објашњава да се данас више ради и мање се излази и да људи немају времена да се упознају као раније. 

Лек за усамљеност, отров за самопоуздање

Психолог Маја Шевар Вукашиновић за РТ Балкан истиче да, иако је Тиндер испрва била апликација за сексуалне контакте, за време пандемије је коришћена за комуникацију и дружење јер су људи били усамљени.

"Однос кроз комуникацију одређује жив човек, а не апликација, то је психолошки веома важно. Неопходно је јасно рећи 'да, то тражим и то ми се свиђа или не, то ми се не свиђа'", објашњава она истичући да је важно да особе јасно одреде своје границе.  

Коришћење апликација за упознавање може негативно утицати на ментално здравље корисника. У студији из 2016. године Америчка асоцијација психолога је открила да корисници Тиндера имају више проблема са самопоуздањем и самопоштовањем. 

"Не бих платио додатне функције зато што ми то делује као пут са ког нема повратка", објашњава Бошко (25) из Неготина који наводи да су апликације мач са две оштрице, да их користи неколико пута недељно и да често снажно утичу на његово самопоуздање. 

"Са једне стране могу брзо да вам подигну самопоуздање уколико се осетите пожељним, а са друге могу јако брзо да га срозају када неко не жели да вам одговори на поруку", рекао је Бошко и додао да се упознавање преко апликација "сматра одређеним табуом, као пре једно пет година упознавање преко Фејсбука". 

Како објашњава психолог Шевар Вукашиновић, као и на друштвеним мрежама, људи су на апликацијама за упознавање често слободни, на безбедној су позицији на којој немају нужно ни обзира, ни филтера.

Апликације на лошем гласу

"Пју рисерч центар" је 2023. године открио да је отприлике половина испитаника узраста до 30 година (њих 53 одсто) изјавила да има искуства са апликацијама за упознавање, у поређењу са 37 одсто оних од 30 до 49 година, 20 одсто оних од 50 до 64 године и 13 одсто испитаника старијих од 65 година.

Било је потребно неколико година, десетак упознавања и мало среће, рекао је за РТ Балкан Немања (34) из Београда, додајући да иако такве апликације прати лош глас да су "само за зезање", он сам је на Тиндеру упознао садашњу супругу. 

"Увек сам размишљао, а шта ако овде упознаш некога са ким ћеш провести цео живот, како ћеш то објаснити деци једног дана? На крају се управо то и десило, сада имамо дете, планирамо још. Постоји мишљење да је то само за нешто неозбиљно, и свакако су потребни случајност и срећа, али ако желиш нешто озбиљније и желиш породицу и радиш на томе - то ћеш на крају и наћи", наводи Немања који је "Тиндер" инсталирао када се преселио у нови град и никога није познавао.

Психолошка игрица високог ризика

Прошле године је филм "Тиндер преварант" о човеку који је од жена са којима се упознавао на апликацијама за упознавање украо милионе долара био један од најгледанијих филмова на Нетфликсу, а да упознавање преко апликација може бити опасно, истиче Јелена (28).

"Ко мени гарантује да је то тај човек? Никада не знам шта може да ми се деси. Тамо се сви представљају као лепи и успешни, а у ствари на тај начин пуштате потпуног незнанца у живот". 

Да су страхови и скептицизам наше саговорнице оправдани показује велики број истраживања, попут оног које је су спровели универзитет Корнел и Универзитет Висконсин-Медисон, у којима се тврди да чак 80 одсто људи на апликацијама за упознавање о себи наводи "информације које одступају од истине". 

"Никада не можемо да знамо ко стоји иза тог профила и да ли је неко психопата, па се онда, на пример, људи састају преко дана и на јавним местима. Неопходна је нека врста поверења. Имате и тај моменат одлазак у стан потпуно непознате особе, али постоји и тај фактор импулсивности и људи којима то не представља никакав проблем", истиче психолог Шевар Вукашиновић за РТ Балкан која закључује да је у питању "психолошка игрица високог ризика".

Занимљив је податак да су корисници апликација за онлајн упознавање чешће мушкарци него жене (34 наспрам 27 одсто).

Наша саговорница, ипак, објашњава да је "мит да мушкарци траже само секс, а жене везе", али да окситоцин и ендорфин који се луче при блиским емотивно-сексуалним интеракцијама подстичу, превасходно код девојака, жељу за наставком контакта. 

Савремени огласи

Драган из Земуна (28) истиче да му је било лакше да при првом контакту комуницира са женама уз посредство апликације. У његовој генерацији апликације и даље, сматра он, нису доминантан начин за упознавање партнера, али значајан број његових пријатеља има искуства са њима.

Садашњу дугогодишњу девојку са којом планира венчање је, истиче, упознао преко Тиндера. 

"Увек свима кажемо да смо се упознали преко Тиндера, иако су и моји родитељи и моји пријатељи били скептични", наводи он. Одговарајући на питање одакле скептицизам Драган наводи да "вероватно ни они сами не знају". 

Људи критикују да је то површан начин за упознавање зато што бираш потенцијалне партнере на основу изгледа на фотографији, додаје Драган оцењујући да и "у реалном животу људе испрва привуче физички изглед". 

"Старији људи причају 'у наша времена се излазило и ишло на журке', али истина је да овако заправо имаш више времена да упознаш особу пре него што одлучиш да се видиш са њом". 

Људи су и раније то радили са огласима, младе је то мрзело да раде, али је принцип исти, наводи он.

Драган каже да је само са Тиндером имао искуства, као и да га је инсталирао након што је изашао из дуге везе.

"Сад у ретроспективи видим да сам то радио на силу зато што сам био повређен раскидом; хтео сам да компензујем недостатак искуства тако што ћу бити хиперпромискуитетан", искрен је Драган. 

Међутим, како је открио, "велика већина људи на Тиндеру заправо заиста жели и тражи везу".

image
VV inauguration
banner