Како се калио челик: Американци би да граде ледоломце, али не знају како
Програм вредан 13,3 милијарде долара за заштиту америчких интереса на Арктику налетео је на стари индустријски изазов: сечење и обликовање дебелог, каљеног челика.
Амерички званичници журе да набаве нове поларне ледоломце јер једном од само два којима обалска стража сада плови истекао је рок трајања, а други који је додељен Арктику сваке зиме се извлачи на суво. Испорука првог новог ледоломца померена је са 2024. на 2028. годину, док се дизајнери, инжењери и заваривачи боре са нечим што САД нису урадиле деценијама: поуздано обликовање каљеног челика дебљине више од једног инча (око 2,5 центиметара) у закривљени, ојачани труп брода, пише "Волстрит џорнал".
Обалска стража није поринула нови тешки ледоломац од 1976. године, а то значи да амерички бродоградитељи морају поново да уче како да пројектују и изграде специјализовано пловило, кажу званичници у индустрији и влади.
Технички изазов рада са специјалним челиком је додатно појачан недостатком радне снаге у читавој индустрији и пандемијом коронавируса.
Повлачење морског леда на Арктику због климатских промена, парадоксално, повећава потребу за ледоломцима и другим пловилима, која могу да поднесу тешке услове у и око Арктичког океана, кажу званичници. Промет руских бродова у северним деловима света је у порасту.
За Обалску стражу, огранак оружаних служби који је део Одељења за унутрашњу безбедност, циљ је да се формира нова класа наоружаних ледоломаца - названих поларни безбедносни секачи - који могу да се баве проблемима у распону од еколошких катастрофа до стратешке конфронтације у леденим водама. Укупни процењени трошкови овог програма порасли су на 13,3 милијарде долара у 2021. са 9,8 милијарди долара у 2018, показују подаци Државне канцеларије за одговорност.
Ледоломац "Хили", који се користи у научне сврхе и обично додељује Арктику, мора да пролази кроз поправке и ремонт сваке године у Калифорнији или Вашингтону. Други, тешки ледоломац "Полар стар", ближи се крају свог века трајања.
Поређења ради, Русија има више од 30 ледоломаца погодних за Арктик, жали се Обалска стража САД, а Кина четири, укључујући два истраживачка брода за пробијање леда који се редовно појављују на северу. Амерички званичници тврде да је реч о стратешким бродовима, Пекинг - да наука покреће њихове арктичке амбиције.
Русија и Кина такође повећавају сарадњу у Беринговом мору и на Арктику.
"Морамо да повећамо присуство наше морнарице и обалске страже на Арктику и побољшамо наше одвраћање на Пацифику", рекао је сенатор Роџер Викер из Мисисипија, највиши републиканац у сенатском Комитету за оружане снаге. "Без монументалних улагања у наша бродоградилишта и одбрамбену индустријску базу, нећемо моћи да обезбедимо америчку доминацију у поморском домену".
Поред снажног погонског система, кључна карактеристика тешког поларног ледоломца је његов дебели труп, којем је потребна додатна чврстоћа, уоквиривање да би се ојачао облик и глатке кривине за маневрисање у морском леду, кажу официри Обалске страже.
Постојеће машине и вештине за изградњу трупа већине океанских пловила нису довољне за специјализоване ледоломце. Плоче трупа захтевају легуру рађену по мери и специјалну топлотну обраду, са процесом формирања и заваривања масивних закривљених плоча.
"Челици веће чврстоће захтевају веома веште људе", каже Џеф Москалук, виши потпредседник компаније "ССАБ Америкас", добављача челика за програм ледоломаца. "Не можете га третирати исто као и било који други комад челика. Потребно је да издржи тешке ударце".
Поред техничког изазова, америчка бродоградилишта имају проблем и са недостатком бродоградитеља. Према подацима Федералних резерви, запослених у бродоградњи било је само 154.800 у јулу. На врхунцу, током Другог светског рата, у овој индустрији радило је 1,3 милиона људи.
"Један од изазова је радна снага – добијање квалификованих заваривача", рекао је Боб Мерчент, бивши извршни директор "ВТ Халтер марине", компаније која је добила уговор за изградњу поларних бродова, али су пандемија и друга кашњења успорили пројектовање и инжењерске радове и спречили почетак изградње.
Када су 2022. два џиновска руска ледоломца поринута у Санкт Петербургу, "Халтер марин" је коначно требало да почне изградњу првог ледоломца, али је компанија, која је била у власништву државне сингапурске фирме са кинеским клијентима, продата је "Болинџеру". Америчким ледоломцима је била потребна већа компанија са више ресурса да заврше радове на дизајну и почну да раде са челиком, кажу људи упознати са програмом.
Тек у августу је "Болинџер" почео да тестира, сече и склапа челичне прототипове модула који би могли да постану део новог ледоломца, под условом да модули прођу тестове. У међувремену, компанија ће запошљава и обучава више радника у бродоградилишту. Пуна изградња би могла да почне следеће године.
"Поново учимо како да направимо овај тип брода", рекао је менаџер програма, капетан Обалске страже Ерик Дри.