Корупционашки скандал у Немачкој: Украјинцима послали преплаћена и слабо оклопљена борбена возила
Немачки министар одбране Борис Писторијус нашао се на удару критика због скандала око набавке оклопних возила, пише "Билд".
Према наводима тог немачког листа, постоје значајна неподударања између информација које су објавили Министарство одбране и произвођач оклопних возила ФФГ из Фленсбурга, на северу Немачке.
Немачко Министарство одбране је 2. јуна 2023. године објавило да ће испоручити 66 "заштићених пешадијских борбених возила" Украјини, а за њихову производњу су заинтересованост показали ФФГ и "Рајнметал".
Након кратког разматрања, Министарство је одлучило да уговор понуди ФФГ-у, наводећи да је реч о "најекономичнијем решењу".
Како они наводе, од октобра 2023. године до данас Украјини је испоручено 48 од 66 оклопних возила.
Ипак, "Билд" пише да су та возила неадекватна за коришћење на првој линији фронта, па чак и за било какву употребу у "борбама" - иако су их у немачком Министарству назвали "пешадијским борбеним возилом".
Разлог за то је чињеница да та "оклопна возила" немају адекватну заштиту против мина, артиљеријске и минобацачке ватре.
Уместо тога, они имају одбрану која је довољна само за заштиту од наоружања мањег калибра, потврдио је портпарол немачког Министарства одбране.
Професор на Универзитету Бундесвера у Минхену Карло Масала је рекао да "ако се потврди да је само лакша верзија (возила) бити испоручена Украјини, потпуно је јасно да је реч о скандалу са набавкама".
"Уштеде су прављене по цену живота", додао је он.
Министарство одбране је покушало да се "опере" тврдећи да "Украјинци нису тражили да возила имају посебну заштиту од мина" - што је демантовао неименовани украјински званичник.
"Наравно да смо желели возила која имају заштиту од мина. Али Немци нису имали избора", рекао је он за "Билд".
Скандал је продубљен након што је тај лист открио и да возила заправо нису произведена у Немачкој - како је тврдило Министарство - већ да су наруџбине прослеђене фирми "ТАГ Немачка", која се налази у америчком власништву.
Та компаније је наруџбину проследила својој подружници на Блиском истоку, те су возила на крају направљена у фабрици у Уједињеним Арапским Емиратима.
Како наводи "Билд", ниједно возило није произведено у Немачкој, већ су само преко Фленсбурга послата у Украјину.
Проблем представља и цена "оклопних" возила. Наиме, "Билд" наводи да је просечан цена тих возила између 185.000 и 208.000 евра, али да документа показују да је немачко Министарство платило чак 600.000 евра по комаду, односно око 40 милиона евра за цео пакет - три пута више од тржишне цене.
Испорука тих оклопних возила наишла је на оштре критике опозиционе Демохришћанске уније, чији је посланик задужен за одбрану Родрик Кисветер рекао да би, ако се потврди да су Украјини купљена и испоручена возила лошег квалитета, то било "дубоко проблематично".
Министарство одбило да потврди да су возила плаћена 600.000 по комаду, а Кисветер је позвао на организовање истраге.