Изненадна смрт узбуњивача и некадашњег запосленог америчког гиганта "Боинг" Џона Барнета изазвала је лавине реакција, а проблеми те компаније са оптужбама за непоштовање прописа поново су избиле у први план.
Шездесетдвогодишњи Барнет је, према наводима америчких медија, извршио самоубиство 9. марта у Чарлстону, у Јужној Каролини. Полиција је потврдила је његову смрт, наводећи да је највероватније реч о "самоповређивању ватреним оружјем".
Како су навели његови адвокати Брајан Ноулс и Роберт Туркевиц, њихов клијент се налазио усред судског процеса против "Боинга", и није било знакова да ће починити самоубиство.
"Био је веома расположен и заиста се радовао што ће завршити ову фазу свог живота и наставити даље. Нисмо видели никакве назнаке да ће себи одузети живот", рекли су они за Ал Џазиру, додајући да је Барнет био "храбар, искрен човек високог интегритета".
Они су позвали власти у Јужној Каролини да спроведу детаљну истрагу читавог случаја.
"Нико не може да верује. Сви смо ожалошћени. Треба нам више информација о томе шта се десило Џону. Полиција у Чарлстону треба да детаљно истражи цео случај и саопшти јавности шта су сазнали", нагласили су они.
Туркевиц је додао и да и је Барнет био "дубоко погођен" својим искуством са "Боингом", пренео је "Њујорк тајмс".
"То га је тиштило, све што се дешавало, као и поновно проживљавање ствари које су се раније догодиле и које су му произвеле стрес", додао је он.
И "Боинг" је издао кратко саопштење у ком изјављују саучешће због смрти свог некадашњег запосленог. "Тужни смо због смрти господина Барнета, и у мислима смо са његовом породицом и пријатељима", објавили су они.
Барнет против "Боинга"
Пре него што је отишао у пензију 2017, Барнет, који је био познат као "мочварко" зато што је пореклом из Луизијане, провео је 32 године радећи за "Боинг". Од 2010. обављао је функцију инспектора за контролу квалитета у фабрици у Чарлстону.
Барнет је тврдио да радници нису поштовали прописане процедуре и да у неким случајевима делови нису задовољавали стандарде квалитета, као и да су у авионе, како би се избегла кашњења у производњи, стављани и претходно одбачени делови.
Барнет је тврдио да је упозорио надређене на те проблеме, али да они ништа нису предузимали у вези са тим.
Након повлачења из "Боинга" Барнет је оштро критиковао ту компанију, тврдећи да су његове шансе за напредак у послу биле ограничене због критика које је изнео - што у "Боингу" демантују.
Некадашњи радник "Боинга" је 2017. године поднео жалбе против те компаније америчком Министарству за рад, у складу са Законом о заштити узбуњивача.
Барнет је 2019. године тврдио да је "Боинг" намерно стављао неисправне делове у своје авионе, као и да би путници у моделу "787 дримлајнер" у случају декомпресије могли да остану без кисеоника.
Амерички гигант у дубокој кризи
"Боинг", који заједно са европским "Ербасом" доминира на тржишту комерцијалних авиона, већ годинама се налази на удару критика због низа инцидената, укључујући и два са фаталним исходом 2018. и 2019. године.
Неколико десетина људи је задобило повреде, већина лакше, када је "Боингов" авион на путу за Нови Зеланд из Аустралије у понедељак доживео оно што су званичници авио-компаније описали као "снажан покрет" изазван "техничким догађајем".
Тај инцидент је био последњи у низу сличних случајева од почетка марта, укључујући пожар на мотору који је приморао "боинг 737" да принудно слети у Хјустон у Тексасу убрзо након полетања.
Амерички медији су у суботу објавили да су тужиоци покренули кривичну истрагу о јануарском инциденту на лету "Аљаска ерлајнса", када је током лета отпао део авиона "боинг 737 макс".
Прелиминарни извештај америчког Националног одбора за безбедност саобраћаја о инциденту пронашао је доказе који сугеришу да су на летелици недостајала четири кључна шрафа која би требало да држе врата на месту, преноси Ал Џазира.
Америчка Савезна управа за ваздухопловство (ФАА) саопштила је прошле недеље да је "Боингу" дала 90 дана да осмисли план за исправљање проблема у производњи након ревизије која је идентификовала "проблеме неусаглашености".
Одвојени извештај ФАА објављен прошлог месеца открио је озбиљне проблеме са "Боинговом" безбедносном културом, укључујући страх од одмазде међу запосленима који су забринути за безбедност.