Свет

Муко моја, пређи на другога: "Боингове" проблеме осећају и његови добављачи

Произвођачи делова за највећег америчког произвођача авиона суочени су са неизвесношћу око потражње и производње
Муко моја, пређи на другога: "Боингове" проблеме осећају и његови добављачиGetty © Stephen Brashear / Stringer

Проблеми "Боинга" прелили су се и на његов ланац снабдевања, где неизвесност у погледу стопе производње доводи до тога да добављачи нагађају колико делова да направе да би избегли трошкове држања превеликих залиха.

Произвођач авиона успорио је производњу свог млазног авиона "737 макс", после низа проблема са квалитетом и инцидената. "Боингу" у четвртак истиче рок да федералним регулаторима за ваздухопловство испоручи план који се бави оним што је панел стручњака описао као "погрешну безбедносну културу".

Успоравање производње тестира отпорност крхког ланца снабдевања у ваздухопловству већ начетог пандемијом, штедњом и две фаталне несреће због којих су "максови" били приземљени широм света.

Без добро подмазаног ланца снабдевања, "Боинг" ће тешко испоручити наручене авионе.

Стопе производње су биле "слон у соби", рекао је инвеститорима раније овог месеца извршни директор компаније "Астроникс" Петер Гундерман. Произвођач електроенергетских система могао би да изгуби 11,5 милиона долара прихода ако се његове испоруке "Боингу" смање. Сваки "737 макс" садржи око око 95.000 долара "Астрониксових" производа.

Федерална управа за ваздухопловство ограничила је "Боингову" производњу авиона типа "макс" на 38 месечно. "Боинг" гради мање од тога, али планира да повећа производњу на 38 у другој половини године. Главни финансијски директор Брајан Вест рекао је да компанија прилагођава распореде који регулишу темпо и обим куповине делова, од стајног трапа до тоалета.

То утиче на пословање и финансије добављача, од којих су нека јавна предузећа са тржишном капитализацијом у милијардама. Они који много послују са "Боингом" "тренутно осећају бол", рекао је "Фајненшел тајмсу" један консултант из индустрије.

"Сви су очекивали повећање производње 737 и 787", рекао је он, па је додао: "Можда су уложили у људе или капацитете да испуне то повећање, а када буду гурнути назад, то је проблем."

"Спирит", који је имао своје проблеме са квалитетом, био је најистакнутија жртва успоравања рада на "максу". И није једини.

"Хаумет ероспејс", "Тријумф груп", "Хексел", "Сениор" и АТИ су сви погођени успоравањем рада на "боингу" 737, иако су неки то надокнадили другим пословима, као што је ремонт турбовентилаторских мотора са зупчаницима или обезбеђивање више послова у индустрији наоружања где потражња расте.

Муке "Боингових" снабдевача иду на руку његовом главном ривалу "Ербасу" који је повећао производњу како би задовољио растућу потражњу. Сада њихови добављачи морају да држе корак.

Проблем је што добављачи често опслужују и "Боинг" и "Ербас", што отежава преузимање додатних фиксних трошкова, као што је више особља, када се производне стопе произвођача авиона разликују. Високе каматне стопе су само повећале притиске трошкова.

image