Економија

Кад "стоп" замени роштиљ: Краду саобраћајне знакове због печене паприке и кокошињаца

Из "Путева Србије" кажу да крађа, уклањање или оштећење саобраћајне сигнализације и опреме смањује безбедност и директно угрожава животе учесника у саобраћају и да би казне за таква кривична дела требало да буду оштрије
Кад "стоп" замени роштиљ: Краду саобраћајне знакове због печене паприке и кокошињаца© Antonio Ahel/ATAImages

Сезона припреме зимнице не празни само џепове грађана, већ сваке сезоне увећава и трошкове ЈП "Путеви Србије". Иако звучи невероватно, несавесни појединци скидају саобраћајне знакове да би на њима пекли паприку, а дешава се и да секу ограду поред ауто-пута да би оградили кокошињац. На годишњем нивоу украде се више хиљада саобраћајних знакова и путоказних табли. 

Вредност украдене, оштећене и уништене саобраћајне сигнализације и опреме износи око 120 милиона динара, што је око милион евра годишње. Из "Путева Србије" за РТ Балкан кажу да крађа, уклањање или оштећење саобраћајне сигнализације и опреме смањује безбедност и директно угрожава животе учесника у саобраћају и да би казне за таква кривична дела требало да буду оштрије.

"Ако узмемо у обзир да цена пресвлачења километра пута у просеку кошта око 10 милиона динара, можемо закључити да бисмо годишње могли да рехабилитујемо 12 километара пута за износ утрошених средстава за украдену и оштећену саобраћајну сигнализацију. Обим штете се мултипликује када се узме у обзир да се ови подаци односе само на државне путеве који су у нашој надлежности, а нису узети у обзир и општински, локални путеви, и улице у градовима и насељима који су у надлежности градова и општина", кажу у "Путевима Србије" за РТ Балкан.

Главни разлог крађе саобраћајних знакова је скуп и лако употребљив материјал од кога су направљени. Алуминијумски лим као подлога за саобраћајни знак и челична цев просечне дужине 2,2 метра имају велику употребну вредност, за прављење ограда и других конструкција и тржишну вредност као секундарна сировина.

Крађе су свакодневне, а један од примера који су остали запамћени, је када је на деоници ауто-пута између Љига и Прељине, десет дана након отварања украдено више од 2.000 метара заштитне ограде као и 20 поклопаца за шахтове. Због крађе ове ограде дошло је и до удеса када је аутомобил налетео на срндаћа који је истрчао на ауто-пут. Полиција је убрзо ухапсила осумњиченог и решила случај, што се иначе ретко дешава. 

"У последњих 10 година према информацијама којима располажемо, МУП Републике Србије, као једини орган које има надлежност за истражне поступке и утврђивање починилаца крађе и намерног оштећења саобраћајне сигнализације и опреме, или противзаконите трговине секундарним сировинама, разрешио је мали број пријава против НН лица и поднетих
одштетних захтева", кажу у ЈП "Путеви Србије".

Путари још памте један од најекстремнијих примера када су на деоници од петље Ковилово до раскрснице за Падинску скелу у Београду оштећена 63 саобраћајна знака и 22 табле за вођење и упућивање саобраћаја, а штета је процењена на пет милиона динара.

Изражено је и пробијање и уништавање заштитних жичаних ограда због прављења нелегалних саобраћајних прикључака на ауто-путеве. Има и оних који намерно и бахато криве путоказе и на њих лепе пропагандни материјал, а неретко се дешава да знакови поред пута послуже као мета несавесним ловцима.

Појава крађе саобраћајних знакова и опреме, или њихово свесно оштећење, евидентира се од стране извођача радова и надзорних органа ЈП "Путеви Србије". Обавеза овог јавног предузећа је да украден или оштећен саобраћајни знак у најкраћем року замене новим. Након тога правна служба подноси МУП-у пријаву против НН лица, уз одштетни захтев и доказ о набавци нових знакова или опреме, вредности истих и вредности обављеног посла.

"Напомињемо да се ни један елеменат саобраћајне сигнализације и опреме не може наћи у поседу трговаца отпадним материјалом, уколико није претходно расходован (на основу донесене одлуке о расходу) инвеститора и извођача радова на одржавању државних путева, у нашем случају ЈП "Путеви Србије" и извођача радова", указују у овом јавном предузећу.

Они напомињу да су елементи саобраћајне сигнализације и опреме специфични и лако препознатљиви. У питању су алуминијумски лим са специјалном фолијом коју је тешко уклонити, заштитна жичана ограда и стубови која се ретко користе на приватним имањима, стубови, одстојници и плаштеви заштитне одбојне ограде који се користе искључиво за потребе јавних путева, као и лако препознатљиви Пе-Ве-Це смерокази.

Они који краду саобраћајну сигнализацију, заправо постају учесници у саобраћајној незгоди. Због тога "Путеви Србије" апелују да се све надлежне институције, медији и грађани укључе у акцију "Не уништавај саобраћајни знак – знак значи живот" и да помогну да се сачувају материјална средства уложена у изградњу и одржавање путева, са циљем да се обезбеди несметано и безбедно одвијање саобраћаја и да се сачувају животи.

image