Србија и Балкан

Пупинов мост у мраку због лопова: Милионска штета због крађе трафостаница, ко би требало да их чува

За девет година откако је отворен Пупинов мост, за трафостанице је плаћено најмање милион евра. Пошто их нико не чува, честа су мета крадљиваца, па се и нове набављају скоро сваке године
Пупинов мост у мраку због лопова: Милионска штета због крађе трафостаница, ко би требало да их чува© FOTO TANJUG/ JADRANKA ILIĆ

На Пупиновом мосту има 11 трафостаница. Пошто их нико не чува, краду се, па се и нове набављају скоро сваке године. За девет година откако је отворен Пупинов мост, за трафостанице је плаћено најмање милион евра. Коме не одговара да се утврди ко је дужан да чува ове трафостанице, како их не бисмо плаћали изнова?

На обилазници Земун-Панчевачки пут, 10 од 11 трафостаница било је обијено, а трансформатори нису били ту где треба да буду. У протеклих годину дана трафостанице су зазидане, постављена је метална ограда, а трансформатори су укључени.

Међутим, данас иста слика као пре годину дана. По ко зна који пут лопови су исекли каблове и однели опрему која може да се прода на црном тржишту. Цена трансформатора је, процењују стручњаци, око 110.000 евра.

Возачи кажу да због константе крађе делова, на обилазници готово две године нема осветљења.

"За нас који пролазимо свакодневно незгодно је, али водимо рачуна. А замислите некога ко је дошао први пут и ко треба да се искључи за неко насеље", каже возач Жељко Теофиловић.

Теофиловић наводи да је пре неколико година његов комшија настрадао захваљујући нечијој неодговорности.

"Сад не знам ко на кога пребацује лоптицу", каже саговорник РТС-а који се редовно вози обилазницом Земун-Панчевачки пут.

Сви се прогласили ненадлежним

Правна заврзлама о томе ко је дужан да их чува, траје годинама, а то што их нико не чува, плаћају грађани – и то скупо.

Јавна предузећа – "Путеви Србије", "Путеви Београд", "Јавна расвета", "Електропривреда Србије" – наводе да нису надлежни.

Из Дирекције за грађевинско земљиште и изградњу Београда, која је градила обилазницу, кажу да су опет, као и претходних неколико пута после крађе, спровели јавну набавку за нову опрему.

Више пута су из Дирекције подносили захтев за примопредају трафостаница како би се уредило питање надлежности.

Време је показало, безуспешно. Тако су, трафостанице, изгледа ничије, остављене лоповима.

Зоран Јанковић из удружења грађана "Еко Панчевачки рит" наводи да су претходне године пријавили обијање, а да је полиција отерала лопове, а потом саопштила да нема оштећених, што значи да се не зна чија је трафостаница.

"По нашим изворима, надлежност се пребацује са Града на Републику и са Републике на Град", каже Јанковић.

Дуж обилазнице има 11 трафостаница, а 10 је обијено. Једина која није обијена налази се на почетку Пупиновог моста, где су стамбене зграде, па лопови изгледа не желе да ризикују.

Лопови знају колико вреде трансформатори

Крадљивци су добро организовани, обучени и упознати са тим шта једна трафостаница садржи, где се који део налази и чему служи.

Опрему тешку више стотина килограма однесу брзо. Уљем из трансформатора се загађују и околни усеви. Саговорник из удружења грађана "Еко Панчевачки рит" каже да је дошло до угрожавања животне средине тако што је из трансформатора просуто око 200 литара уља.

"То трафо уље је отровно и канцерогено и нажалост у ланцу исхране, видите иза мене пшеницу, а крајњи производ је хлеб, па питање је колико је ово жито исправно", каже Јанковић.

Пупинов мост отворен је у октобру 2014, а већ следеће године трафостанице су обијене. На нелегалном тржишту може да се препрода бакар од електроинсталација, метална столарија, па и уље. Упућени кажу да неки делови не заврше на стовариштима, већ у новим нелегалним трафостаницама.

Ако ниједна институција већ годинама не жели да се позабави овим питањем, макар би казне требало да буду строже, јер оваква крађа угрожава живот хиљада возача.

image