Економија

Овако изгледа обилазница око Београда која је данас отворена за саобраћај (ВИДЕО)

Обилазница није обухваћена системом наплате путарина, што ће само додатно привући саобраћај, нарочито теретни, сматра Миодраг Поледица, помоћник директора "Путева Србије"
Овако изгледа обилазница око Београда која је данас отворена за саобраћај (ВИДЕО)None © Tanjug/Mirko Lazović

Обилазница око Београда отвара се за саобраћај данас у 9 часова. То је јуче најавио председник Србије Александар Вучић на обележавању завршетка изградње последње деонице саобраћајнице дуге 47 километара, која је грађена дуже од три деценије.

Завршетком овог дела обилазнице теретни саобраћај ће бити измештен из престонице и требало би да се избегну гужве на ауто-путу на изласку из Београда према Бубањ потоку, али и на Газели и Аутокоманди. Обилазницом око Београда, од Добановачке петље до Бубањ потока, сада ће се путовати мање од пола сата, у шест саобраћајних трака. 

Од идеје о измештању транзитног саобраћаја из престонице до њене реализације прошло је 30 година. Толико је времена било потребно да се повежу Батајница и Бубањ поток и да се обилазница око Београда коначно споји са Коридором 10 у пуном профилу ауто-пута.

То, међутим, и даље није крај овог грађевинског подухвата, јер он обухвата и наставак трасе све до Панчева, а који је тек у фази пројектовања. Председник Вучић је изјавио да се очекује да ће и тај део, до Панчева, са изградњом моста на Дунаву бити завршен до 2028. године. Вучић је рекао да ће предложити да обилазница понесе име Милутина Мркоњића, некадашњег министра грађевинарства, који је учествовао у њеној изградњи.

"Завршетком Обилазнице око Београда саобраћај ће се преусмерити са преоптерећене основне мреже градских саобраћајница, што ће допринети скраћењу времена путовања за транзитне токове, смањењу броја саобраћајних незгода, трошкова експлоатације возила, штетних гасова и буке од возила на ужем градском подручју", кажу у "Путевима" за РТ Балкан.

Извођачи радова на Сектору 6 су кинеска компанија "Пауер Чајна" и азербејџански "Азвирт", а уговорена вредност радова, на три деонице завршеног сектора Б, износи 227,7 милиона евра.

Време путовања упола краће него кроз град

Помоћник директора предузећа "Путеви Србије" Миодраг Поледица рекао је данас да је "вишедеценијски сан" и циљ државе да се заврши обилазница око једног великог града, као што је Београд, која ће значити не само за главни град, већ и за читаву Србију и целу југоисточну Европу, јер ће веома убрзати промет саобраћаја.

Он је за Танјуг рекао да ће у поређењу са ауто-путем који пролази кроз град, нова обилазница дуга 47 километара, од петље Батајница до петље Бубањ поток, преполовити време путовања, са 45 до 50 минута, када нема гужве, на 20 до 25 минута.

Он је истакао и безбедносни фактор нове саобраћајнице и навео да је прошле године евидентирано 553 саобраћајних незгода кроз град Београд, односно на потезу од петље Добановци до петље Бубањ поток, а у истом периоду ове године су, што на завршеном што на незавршеном делу деонице, евидентиране само 63 незгоде.

"Растерећењем градског језгра убрзава се саобраћај и смањују се гужве, што значи да ова саобраћајница има вишеструки значај", навео је Поледица.

Према његовим речима, обилазницу карактерише неколико значајних објеката, попут петље Авала, која ће имати улогу да повеже ауто-пут са садашњим кружним путем и аутоматски са свим подавалским насељима, као и са општинама Раковица и Вождовац.

"Други карактеристичан објекат је тунел Бели поток, а трећи је петља Бубањ поток, која ће бити највећа у Србији", навео је Поледица.

Истакао је да целу обилазницу карактерише веома интерсантан терен са више од 70 мостовских конструкција, као и са четири тунела и седам великих саобраћајних петљи.

"Обилазница око Београда није обухваћена системом наплате путарина, што ће само додатно привући саобраћај, нарочито теретни, који је у чистом транзиту кроз Србију", нагласио је помоћник директора предузећа "Путеви Србије" и истакао да ће за све возаче, поготово за теретне, као и за привреду немерљиво значити ова обилазница.

У припреми пројекат за наставак ка Панчеву

Обилазница је пројектована и одобрена давне 1972, у време Јосипа Броза Тита, а градња је почела 1991, у време Слободана Милошевића, када је предвиђен рок од пет година да се обилазница заврши.

Није се, међутим, тих ратних деведесетих далеко одмакло. Али и после 2000. настављено је у спором ритму. Наиме, до септембра 2008. градило се, у просеку, тек километар годишње, док 2018. године изградња није интензивирана.

Председник Александар Вучић је данас изјавио да је за само пет година урађена дужа траса него за претходних 27.

Ово јесте крај највећег дела обилазнице и најзначајнијег за измештање саобраћаја из Београда, али није и крај пројекта. Планира се изградња наставка обилазнице, такозвани Сектор Це, од Бубањ Потока до Винче и Панчева, укључујући нови мост преко Дунава, чиме би цела обилазница била дуга око 70 километара.

"Уговорили смо са Саобраћајним институтом ЦИП израду пројектно-техничке документације за Пројекат за грађевинску дозволу за Сектор Це, друмско-железнички коридор Бубањ поток-Винча-Панчево. Чине га три кључна објекта: аутопутска обилазница, железничка обилазна пруга и друмско-железнички мост преко Дунава код Винче. Рок за израду Пројекта за грађевинску дозволу је половина 2024. године, након чега се може очекивати и процес уговарања изградње", кажу у "Путевима" за РТ Балкан.

Остаје само нада да завршетак другог дела Обилазнице нећемо морати да чекамо још три деценије.

image