Економија

Да Београд продише: РТ Балкан на Обилазници од Батајнице до Бубањ потока (МАПА)

Саобраћајница је пројектована за брзину од 120 километара на сат, а дуга је 47 километара
Да Београд продише: РТ Балкан на Обилазници од Батајнице до Бубањ потока (МАПА)None © ЈП Путеви Србије

Од идеје о измештању транзитног саобраћаја из престонице до њене реализације прошло је 30 година. Дуже од три деценије било је потребно да се повежу Батајница и Бубањ поток и да се Обилазница око Београда коначно споји са Коридором 10 у пуном профилу ауто-пута. То, међутим, и даље није крај овог грађевинског подухвата, јер он обухвата и наставак трасе све до Панчева, а који је тек у фази пројектовања.

У Јавном предузећу "Путеви Србије" за РТ Балкан кажу да би део обилазнице који је последњи завршен требало да буде пуштен у саобраћај 28. јуна. 

О обилазници се годинама причало, отваране су неке деонице, сектори и њихови делови и пробијани рокови изградње, тако да је онима који не познају терен тешко да разумеју шта се и где гради и колико посла је још остало. Део обилазнице до Бубањ потока подељен је у 6 сектора, а протеклих деценија је њих пет комплетно завршено - од Батајнице до тунела Стражевица. Део који се сада завршава је Сектору 6 од изласка из тунела до петље Бубањ поток, који је спона са Коридором 10.

Ова саобраћајница је пројектована за брзину од 120 километара на сат, а дуга је 47 километара. Завршетком овог дела обилазнице теретни саобраћај ће бити измештен из престонице и требало би да се избегну гужве на ауто-путу на изласку из Београда према Бубањ потоку, али и на Газели и Аутокоманди.

"Завршетком Обилазнице око Београда саобраћај ће се преусмерити са преоптерећене основне мреже градских саобраћајница, што ће допринети скраћењу времена путовања за транзитне токове, смањењу броја саобраћајних незгода, трошкова експлоатације возила, штетних гасова и буке од возила на ужем градском подручју", кажу у "Путевима" за РТ Балкан.

Напомињу да ће после 28. јуна и пуштања у саобраћај упоредо још бити радова на завршетку крака 10 у смеру ка Београду, на петљи Бубањ Поток.

Извођачи радова на Сектору 6 су кинеска компанија "Пауер Чајна" и азербејџански "Азвирт". Јовица Радић из "Пауер Чајна" каже да је најзахтевији објекат на Сектору 6 био тунел Бели поток, јер је било потребно ангажовати више од 250 радника да би се дошло до коначног циља, електро-машинског опремања најсавременијом опремом. 

"Урађено је пет порталних носача на отвореној траси Сектора 6  на које су постављене фул матрикс табле, са изменљивом саобраћајном сигнализацијом, које ће у будућности указивати возачима и упозоравати их на промене на путу. На те носаче, биће постављене и четири различите врсте камера - за бројање саобраћаја, за препознавање регистрација, детекцију вангабаритних возила и контролу брзине аутомобила који се буду кретали овом деоницом", прича Радић.

Он објашњава да ће се из јединственог централног система надзора и управљања пратити саобраћај. У ту сврху изграђена је потпуно нова погонска централа која се налази испред десне цеви тунела, гледано из правца Бубањ потока.

Професор Саобраћајног факултета у Београду у пензији Милан Вујанић каже за РТ Балкан да ће Београд коначно добити саобраћајницу која ће му омогућити да почне да "дише".

"Огроман је број возила и неоходно је да имамо путеве који могу да прихвате такав раст саобраћаја. Када не постоје обилазнице, возила морају да иду кроз град и нама се због тога годинама дешава да имамо гужве на свим мостовима - од Газеле, преко моста на Ади до Бранковог моста. Онда се та закрченост преноси и на град. Овако ћемо имати да се даљински саобраћај преусмерава ван Београда и да град може нормално да функционише. То сигурно не значи да више уопште неће бити гужви, али ће их сигурно бити мање", сматра Вујанић.

Професор напомиње да камионима неће уопште бити дозвољено да улазе у град, осим онима за снабдевање. Сви остали ће бити преусмерени на обилазницу. Он каже да ће то растеретити Газелу која је, како је навео, грађена за 20.000 возила, а преко које дневно прође око 140.000 возила. Он напомиње да ће и путничка возила у транзиту, такође, користити ову саобраћајницу, што је посебно важно током лета, када је велика фреквенција странаца који путују из Западне Европе ка Турској. 

У припреми пројекат за наставак ка Панчеву

Ово јесте крај највећег дела обилазнице и најзначајнијег за измештање саобраћаја из Београда, али није и крај пројекта. Планира се и изградња наставка обилазнице, такозвани Сектор Це, од Бубањ Потока до Винче и Панчева, укључујући нови мост преко Дунава, чиме би цела обилазница била дуга око 70 километара.

"Уговорили смо са Саобраћајним институтом ЦИП израду пројектно-техничке документације за Пројекат за грађевинску дозволу за  Сектор Це, друмско-железнички коридор Бубањ поток - Винча - Панчево. Чине га три кључна објекта: аутопутска Обилазница, железничка обилазна пруга и друмско-железнички мост преко Дунава код Винче. Рок за израду Пројекта за грађевинску дозволу је половина 2024. године, након чега се може очекивати и процес уговарања изградње", кажу у "Путевима" за РТ Балкан.

Остаје само нада да завршетак другог дела Обилазнице нећемо морати да чекамо још три деценије.

image