Изговори путника ухваћених у шверцу: Бунде у пртљагу у сред лета и 500 паклица цигарета за рођаке
Количина акцизне робе коју путници могу да носе као део свог личног пртљага ограничена је свугде у свету, без обзира на то колико родбина у иностранству била бројна, или колико су личне потребе велике, подсећају данас из Управе царина.
Повод за ову реакцију надлежних су све чешће ситуације у којима путници се, покушавајући да пренесу количину робе већу од дозвољене, правдају бројношћу фамилије или говоре да нису знали за прописе којима је количина робе, нарочито акцизне, ограничена.
Тако је путник (37) једног аутобуса на Градини, када су цариници пре два дана приликом контроле у његовим коферима и ранцу пронашли, ни мање ни више, него скоро 10.000 цигарета (500 паклица) марки "карелија" и "собрање" рекао да није знао да треба да пријави цигарете које је купио за многобројну родбину у Немачкој.
На сличну идеју су пре неколико дана дошла и двојица путника који су имали намеру да се укрцају на лет за Лондон на аеродрому Никола Тесла. Они су у свој ручни пртљаг успели да запакују чак 17.000 цигарета марке "марлборо".
"У највећем броју случајева чујемо изјаве 'нисам знао да треба да пријавим' или 'заборавио сам да сам и то спаковао', 'не знам одакле то ту', 'није моје, понео сам за друга'. Колико има начина кријумчарења, толико има и изговора. У таквим ситуацијама путници углавном покушавају да оправдају своју улогу у томе, али оног момента када будете ухваћени у кријумчарењу оправдања више нема", кажу искусни службеници са границе.
У личном пртљагу путника се не сме наћи ни роба трговачког карактера. Део личног пртљага могу бити све ствари које су путницима потребне за време путовања, што не значи да путник може да каже да му је за период од 15 дана било, на пример, потребно скоро 150 комплета тренерки.
Управо се то догодило 14. септембра на београдском аеродрому када је из Букурешта допутовао путник у чијем су пртљагу цариници током контроле затекли 99 тренерки марке "пума", 30 марке "поло", 10 марке "адидас" и пет "лакост". Такви случајеви се, без обзира на изговоре путника, третирају као покушај кријумчарења ради даље препродаје.
Исто се односи и на случајеве када путници у сред лета у пртљагу носе, на пример, бунде, пошто лични пртљаг мора да буде у складу са природом и дужином трајања путовања и сезоном.
Из Управе царина упозоравају да треба водити рачуна о томе да се ограничења не односе само на акцизну робу, већ и на пренос новца или драгоцености, као и све вредније предмете купљене у иностранству.
Тако се 13. септембра на аеродрому Никола Тесла један путник нашао у прекршају, јер на улазу није пријавио нови лаптоп вредан преко 1.600 евра. Он је допутовао летом из Дубаија са новим уређајем који је због вредности морао бити пријављен.
Када је реч о техничким уређајима, као што су лаптоп, таблет или фотоапарат, они се такође третирају као део личног пртљага, али само уколико је реч о коришћеним, а не новокупљеним уређајима у иностранству за које се приликом уласка у нашу земљу плаћају увозне дажбине.
"Да би се непријатности избегле неопходно је да се путници пре путовања информишу о важећим прописима земље у коју путују, а када је реч о Србији препорука путницима je да се обрате цариницима кад год имају дилему да ли нешто треба или не треба пријавити. Савесне путнике који робу пријаве, цариници ће упутити како да правилно поступе и избегну ризик да им оне буду привремено или трајно одузете. Наиме, уколико се ради о пријављеној роби чија вредност не прелази 3.000 евра, дажбине могу да се плате и на лицу места", наводе из Управе царина.
Исто правило о обавезном пријављивању вредније робе важи и за транзитне путнике, којима Србија није крајње одредиште, већ кроз њу само пролазе.
"Захваљујући међународној сарадњи и свакодневној размени информација са страним царинским администрацијама, није тешко издвојити путнике који са собом носе луксузне предмете које су управо купили у иностранству и претходно су за њих у другој земљи узели повраћај ПДВ-а. Уколико се новокупљена роба одмах не пријави, већ је цариник током прегледа открије, путник се од тог тренутка налази у царинском прекршају и више нема могућности да се предомисли и плати царинске дажбине", напомињу из Управе царина.