Економија

Банкарски клијенти на црној листи: Колико траје рампа за несавесне кориснике у Кредитном бироу

У Удружењу банка наглашавају да Кредитни биро само бележи податке добијене од банака и лизинг компанија и да не одлучује о дисциплинској скали нити одређује банкама тежину санкција према несавесном клијенту
Банкарски клијенти на црној листи: Колико траје рампа за несавесне кориснике у Кредитном бироуGetty © Sean Gallup

Кредитни биро при Удружењу банака Србије основан је пре 20 година, а за две деценије издато је на милионе извештаја физичким и правним лицима о обавезама према банкама или лизинг кућама. То је, између осталог, допринело да ниво проблематичних кредита за привреду и грађане буде на историјски ниском нивоу од око три процента.

У Удружењу банaка наглашавају да Кредитни биро само бележи податке добијене од банака и лизинг компанија и да не одлучује о дисциплинској скали нити одређује банкама тежину санкција према несавесном клијенту.

Подсећају да сваки грађанин може једном годишње кредитни извештај да добије бесплатно, односно, сваки следећи уз надокнаду од око 250 динара.

"Регистроваће се доцња за физичка лица само ако је преко 60 дана за правна лица и предузетнике само преко 15 дана. Подаци о доцњи за физичка лица се бришу у року од три године, а за правна лица и предузетнике у року од пет година од затварања уговорног односа по којем је обавеза настала", објашњава Марина Пападакис, секретар Удружења банака Србије.

Уколико одбије захтев клијената за кредит, банка није дужна да објашњава одлуку. Ипак, разлог за одбијање, како се понекад чује у јавности, свакако не може бити због 200 или 300 динара заосталог дуга или гледања непримерених сајтова на интернету.

"На пример, клијент касни 50 дана, али за износ који није материјално значајан, банка ће свакако узети то у обзир приликом доношења одлуке. Ми не одбијамо клијента на бази информација из Кредитног бироа као такве. Трудимо се да прикупимо додатне информације о самим разлозима кашњења, да те информације анализирамо у неком ширем контексту и да на бази квантитативних и квалитативних показатеља на крају донесемо одлуку да ли одређени захтев подржавамо или не", каже директор филијале за мала и средња предузећа Прокредит банке Биљана Младеновић.

Износ рате која је у кашњењу и ваљано образложење је танка линија око које се врти одлука банке да ли ће вас санкционисати и оставити терет за неку будућу позајмицу. Осим кредитног досијеа, са банкарима морате бити и добар преговарач, јер на крају одлука више није типска као некада, већ зависи од сваког клијента понаособ.

image