Економија

Шири се идеја о брзој прузи: Траса од Будимпеште преко Београда до Атине

Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић је изјавио да ће европски Коридор 10 поново постати један од најважнијих европских коридора
Шири се идеја о брзој прузи: Траса од Будимпеште преко Београда до Атине© ANJUG/ MGSI/ PREDRAG MITIĆ

Грчка се, захваљујући договору председника Србије Александра Вучића и премијера Грчке Кирјакоса Мицотакиса, укључује у пројекат изградње брзе пруге од Будимпеште ка југу Европе, што је историјска победа за Западни Балкан, јер ће европски Коридор 10 поново постати један од најважнијих европских коридора, поручио је данас министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић.

Он је рекао да је то историјска победа за Србију, јер смо добили још једну земљу, чланицу Европске уније, у пројекту изградње брзе пруге, чиме ће цела средња и западна Европа, Коридором 10, моћи од Будимпеште преко Србије и Северне Македоније да стигне до Грчке.

Весић је истакао да је јучерашњи договор Вучића и Мицотакиса да се Грчка укључи у пројекат изградње брзе пруге од Будимпеште до југа Европе веома важан, јер ће то променити живот људи у Србији и другим земљама, омогућавајући лакши превоз људи, али пре свега бржи превоз робе и брзу везу Србије са лукама Пиреј и Солун.

"Соколом" до Суботице у марту следеће године

Министар је претходних дана био домаћин свом грчком колеги, министру Христосу Стајкурасу, са којим је до Новог Сада ишао "Соколом" и показао му 76 километара брзе пруге која је већ у функцији и како теку радови на још 108 километара пруге до Суботице.

Подсетио је да ће се већ у марту наредне године од Београда до Суботице брзим возом путовати сат и 10 минута, а од 2027. до Будимпеште за мање од четири сата. Весић је навео да ће у мају бити расписан тендер у оквиру пројекта изградње брзе пруге Београд - Ниш за другу и трећу деоницу, а до краја године и за прву.

Пројекат изградње те брзе пруге, дуге 230 километара, вредан је 2,7 милијарди евра, од чега је 610 милиона евра грант Европске уније.

"Ми смо са Северном Македонијом потписали уговор да заједнички наступамо пред ЕУ, да обезбедимо новац за наставак брзе пруге до Скопља. Већ радимо пругу од Ниша до Брестовца и онда остаје још 135 километара до Прешева и 50 километара од границе до Скопља, како бисмо имали пругу Скопље - Ниш - Београд - Суботица - Будимпешта. А од јуче се у овај пројекат укључује и Грчка", рекао је Весић за ТВ Пинк.

Навео је да у Грчкој већ постоји пруга која омогућава брзину 150 километара на сат и коју ће да модернизују, од Атине до Солуна, а градиће се пруга од Солуна до Идоменија, на граници са Северном Македонијом, дужине око 70 километара.

"Заједно ћемо радити на томе да се повежу Солун и Скопље. Тада ћемо имати 1.512 километара дугу брзу пругу од Будимпеште до Атине", нагласио је министар Весић.

Додао је да то значи да ће се за 13 сати брзим возом путовати од Мађарске, преко Србије и Северне Македоније, до Грчке.

"Људи ће моћи брже да путују, а ми ћемо бити повезани са лукама Пиреј и Солун, што је најважније за развој привреде. Председник је истакао да је Србија спремна да сарађује са Грчком о закупу лука Пиреј и Солун, јер је важно да имамо лучке капацитете и о томе ће се разговарати, али је пруга предуслов за то", рекао је Весић.

Министар је најавио да ће се том пругом од Београда до Солуна путовати брзим возим за око шест сати, без заустављања на границама, уз сав комфор у возовима, што ће далеко унапредити квалитет живота људи.

Са српским тагом до Атине и Солуна

Када је реч о интегрисаној наплати путарине са Грчком, Весић је рекао да је циљ да она заживи до лета. Навео је да ће већ следеће седмице представници "Путева Србије" да оду у Грчку, како би разговарали са тамошњим компанијама које одржавају путеве да би се интензивирала сарадња.

"Ми смо започели ту комуникацију и раније, у Грчкој су били избори и сада имамо и политички договор да интегрисана електронска наплата путарине заживи. Са српским тагом до Солуна и Атине путоваће се без проблема“, истакао је Весић.

image