Економија

Цене хране кваре Бајденову слику благостања: Одласци у набавку постали снажан покретач незадовољства

Драстично повећање трошкова за храну штети подршци Бајдену, посебно међу кључним категоријама бирачког тела као што су мањинске групе. Породице са ниским приходима и ниже средње класе највише су под притиском, јер већи део прихода троше на храну
Цене хране кваре Бајденову слику благостања: Одласци у набавку постали снажан покретач незадовољстваwww.globallookpress.com © Michael Nagle

Амерички председник Џозеф Бајден редовно промовише знаке јачања економије и ублажавања инфлације, али када је у питању индикатор који је најближи кући, ту причу је тешко продати, пише "Блумберг". Раст цена намирница у САД у односу на период пре пандемије био је запањујућ: храна је поскупела више од 25 одсто, што је пуних 5 процентних поена више у односу на остале потрошачке цене.

Председник је покушао да каналише гнев потрошача према прехрамбеним компанијама и трговинским ланцима, оптужујући индустријске гиганте да злоупотребљавају тржишну моћ како би подигли профитне марже на рачун купаца. Редовни одласци Американаца у продавницу – три пута недељно за просечно америчко домаћинство – снажан су покретач економског незадовољства, који потрошаче стално подсећа на све веће трошкове прехрањивања породице.

Драстично повећање трошкова за храну штети подршци Бајдену, посебно међу кључним категоријама бирачког тела као што су мањинске групе. Породице са ниским приходима и ниже средње класе највише су под притиском, јер већи део прихода троше на храну.

Седам од 10 потрошача у Америци каже да су забринути због цене намирница и то више од било које друге категорије производа, укључујући бензин или трошкове становање, према фебруарској анкети коју је спровела трговачка групација прехрамбене индустрије ФМИ. У марту 2020. године, на почетку пандемије, се 26 одсто испитаника изјаснило да су забринути да ли ће имати довољно новца за куповину хране, док је у децембру прошле године тај проценат порастао на чак 42 одсто.

Омар Сизи (44) контролор осигурања и менаџер из предграђа Атланте, каже да 220 долара које је давао за намирнице пре само неколико година сада може да покрије само део месечне потрошње. Присталица Бајдена 2020, који је сада неодлучан, постао је обесхрабрен политиком председника због цена хране и других економских изазова.

"Упркос знацима економске снаге које Бајден истиче – као што су ниска незапосленост и раст плата који надмашује укупну инфлацију – Американци морају да буду опрезни при куповини, па се пребацују на јефтиније брендове приватних марки. Они купују дуготрајније производе, као што су тестенина и пиринач. И бирају јефтиније комаде меса, попут пилећих ногу уместо пилећих груди", рекао је Ендрју Хариг , потпредседник ФМИ.

Истраживање је показало и да је, по обиму, продаја бифтека у последњих 12 месеци пала за 20 одсто у односу на исти период пре четири године.

Американци су смањили потрошњу хране, а менаџери у привреди сугеришу да потрошачи можда једу више остатака и "чисте" оставе како би уштедели новац. Куповина намирница у последњих 12 месеци смањена је за 2 посто у односу на претходну годину, иако је потрошња порасла због виших цена.

Економиста Тим Квинлан каже да су продавнице хране места где су Американци најсвеснији инфлације.

Оптужбе за профитерство

Бела кућа појачава критике на рачун прехрамбених компанија, док оне узвраћају да нуде јефтиније производе потрошачима који желе да уштеде новац и раде са добављачима како би цене биле ниске. Економисти су подељени по питању улоге корпоративног дизања цена у инфлацији у САД.

"Марже су порасле током пандемије, али иако су се касније смањиле за већину производа у малопродаји, марже за храну и пиће су и даље повишене. Иако се ситуација у ланцима снабдевања побољшала, а неки од њихових улазних трошкова су смањени, чини се да ови произвођачи заостају у преношењу уштеда купцима", рекао је у интервјуу Јаред Бернстеин, председник Бајденовог савета економских саветника. 

"Цене хране вероватно неће пасти пре новембарских избора", сматра аналитичар Арун Сундарам.

image