Економија

Подмукли трикови тржишта: "Шринкфлација" - мање производа за више новца

У јеку инфлације, компаније се служе разним начинима како би обмануле потрошаче и сакриле раст цена
Подмукли трикови тржишта: "Шринкфлација" - мање производа за више новцаwww.globallookpress.com © Ting Shen

Компаније за производе широке потрошње користе исту стратегију деценијама, а реч је о шринкфлацији, која подразумева смањивање величине паковања. То значи да се производима или амбалажом суптилно манипулише тако да особа плаћа исту или већу цену, али добија мање него што би требало, пише "Њујорк тајмс". 

Едвард Дворски посветио је живот разоткривању подмуклих трикова у модерној потрошачкој економији, а налазе објављује на порталу "Маус принт". Идеју за име (маус=миш) добио је због декларација на амбалажи производа које су често толико сићушне да "једино миш може да их прочита".

Он тврди да је "смањивање" приметно свуда – у туњевини, мајонезу, сладоледу, дезодорансу, детерџенту за судове. Примера ради, кутија житарица је већа, али лакша. Недавно истраживање објављено на "Маус принту" показало је и "смањивање тоалет папира" и то "скоро сваког бренда".

Смањивање производа

Едвард Дворски је седамдесетједногодишњи адвокат, који је каријеру почео као истраживач тржишта, а затим наставио да извештава за потрошаче на локалној телевизији заједно са Билом О'Рајлијем, некадашњим новинаром Фокс њуза.

"Дворски је био једно од најискренијих лица које сам икада видео", рекао је О’Рајли, додајући да "није био од оних лукавих који покушавају нешто да вам продају".

На врхунцу каријере заступника потрошача, радио је и са Канцеларијом државног тужиоца Масачусетса и постао један од највећих светских експерата за шринкфлацију. 

У последње време, његово искуство постаје нарочито драгоцено. Са инфлацијом која је достигла највећу вредност у последњих 40 година, власници предузећа све више "смањују" производе како би сакрили раст цена.

Неки од стручњака који истражују понашање тржишта кажу да компаније то раде из нужде, јер се "произвођачи суочавају са огромним трошковима, пре свега када је реч о ценама сировина, производње и испоруке робе".

"Неко лови патке, ја ловим јефтине ствари"

Дворски ради седам дана у недељи из скромног стана у Сомервилу, где живи сам. Али за њега је штедљивост више од посла, то је стил живота. Прошле године је зарадио мање од 7.000 долара, углавном од донација и прихода од реклама. Преживљава од социјалног осигурања, државне пензије и штедње.

О сопственој штедљивости каже: "Проповедам оно што сам примењујем. Код мене нема разметања. Неко лови патке или јелене, ја ловим јефтине ствари."

"Смањивање" није заобишло чак ни слаткише. Неки произвођачи су се бранили тиме да "мањи производ има мање калорија". "Када је Ноћ вештица, децу није брига за калорије", каже Дворски, "они само желе добар слаткиш". 

Његови телевизијски наступи привукли су пажњу чувеног водитеља Џона Оливера.

Његов рад прате и у академским круговима. Џозеф Балагтас, професор пољопривредне економије који је проучавао шринкфлацију, рекао је да је Дворски једина особа која документује овај феномен. 

"Није лако 'ухватити шринкфлацију'", каже Дворски. Углавном проналази примере у продавницама када стигне нова роба, па нова и стара паковања стоје једна поред других на полици. Осим тога, натписи "ново и побољшано" на паковању су често знак да је на добром трагу. Најважније је, ипак, испитивање тежине. 

"Обратите пажњу на производе које стално купујете, на то колика је нето тежина", саветује Дворски. "Када поново дођете у продавницу, проверите да ли је то и даље иста кутија или боца."

Недавно је истраживао случај сирупа за кашаљ, што је било још захтевније, јер је у питању била могућа "скимпфлација", ситуација када компаније "шкртаре на квалитету неког производа или услуге коју нуде". У случају сирупа за кашаљ, морао би да испита да ли је садржај разводњен, то јест да ли људи плаћају исто за мање дозе сирупа. 

Окидач су биле слике из супермаркета, које су показивале да се препоручена доза сирупа за одрасле у новој бочици "удвостручила" са 10 на 20 милилитара.

Заступање потрошача - професија која изумире

Већи део своје каријере провео је у образовању потрошача за Канцеларију за потрошачке послове и пословну регулативу Масачусетса и као помоћник државног тужиоца за заштиту потрошача.

Његов тадашњи шеф Роберт Шерман присетио се како је Дворски ушао у канцеларију раних деведесетих са два паковања дезодоранса и упитао шефа: "Шта видиш?".

Шерман је мислио да су пакети идентични, али нису били. "Овај има више од другог, разлика је у величини поклопца", рекао је Дворски.

Наравно, произвођачи су слободни да мењају величине производа како желе, али Дворски је тада саставио саопштење, како би поручио купцима да пазе на прикривена повећања цена. Тако је почела његова професионална каријера истраживача шринкфлације. 

Заступање потрошача је смисао његовог живота. Никада није био ожењен, нема деце, а у једном тренутку, у шали, назвао је своја открића о шринкфлацији - својом породицом. "Сва моја деца су моји 'миљеници'. Тешко бих издвојио једно од њих као најбоље",рекао је Дворски.

Дворски сматра да је његов највећи утицај писање закона о ценама прехрамбених артикала у Масачусетсу 1987. године, који је поставио правила о транспарентности цена. Тренутно се бори против купона за "дигитале попусте", за које мисли да су теже приступачни старијима, јер захтевају информатичке вештине да би се користили.

Брине га што је заступање потрошача професија која умире и огорчен је због тога колико је тешко открити све примере манипулације. "Потребно је око соколово", поручује Дворски. 

image