Нова метода мерења раскринкала лажна обећања произвођача: Аутомобили троше много више горива
Свако ко вози аутомобил зна да се званични подаци о потрошњи горива не поклапају увек са стварношћу. Резервоар се редовно празни брже него што би се очекивало на основу информација произвођача. Ово је посебно непријатно у временима високих цена горива, као што је тренутно случај.
Европска унија је од 2021. захтевала од аутомобилске индустрије да мери стварну потрошњу на свим новорегистрованим аутомобилима током рада и да им доставља податке. Ово је омогућено такозваним уграђеним мерачем потрошње горива. Софтвер бележи потрошњу горива возила као и потрошњу енергије електричних аутомобила или плаг-ин хибрида, преноси "Шпигл".
Тајни гутачи гаса
Према подацима за 2022. које је објавила Европска агенција за животну средину, нови бензински мотори трошили су у просеку 7,89 литара на 100 километара - 23,7 одсто више од обећаних 6,38 литара. Дизел аутомобили су умереније промашили наведену вредност, за 18,2 одсто.
А плаг-ин хибриди су чак сагорели 251,5 одсто више него што би требало. Произвођачи су навели да је њихова потрошња горива 1,69 литара на 100 километара, а она заправо износи 5,94 литара.
То значи да су проверене информације о емисији угљен-диоксида, на којима се заснива порез на возила, као и климатски циљеви ЕУ за нови возни парк, показали као нетачни. И то не кроз насумичне узорке или тестове склоне грешкама, већ кроз мерења великих размера која контролишу сами произвођачи.
"Очигледно су наше процене биле прилично конзервативне", каже Петер Мок, европски шеф еколошке организације Међународног савета за чист транспорт, која је раније открила превару о емисији дизел мотора и редовно користи сопствене тестове или анализе да би проверила колико возила загађују.
Крајем јануара, Међународни савет за чист транспорт је објавио студију која је показала да су вредности за нове аутомобиле у Немачкој 2022. биле 14 одсто веће од оних које су наведене у спецификацијама произвођача. Као основа послужиле су евиденције горива које су бројни возачи уносили на платформу "Спритмонитор". Неки произвођачи су критиковали овај извор, јер сматрају да није репрезентативан.
Европски ревизорски суд је такође користио нове податке – и процене Међународног савета за чист транспорт за претходне године до 2020. – у извештају као мерило за то колико добро Европска унија напредује у контроли емисија. Они су закључили да су емисије из нових аутомобила свеукупно смањене искључиво због повећаног удела електричних аутомобила, а да регулатива мора бити ригорознија, да би се заиста постигао циљ и да би се помогло клими и потрошачима.
И возачи имају удео у потрошњи горива: колико аутомобил троши у појединачном случају у великој мери зависи од индивидуалног стила вожње, као и од фактора околине као што је спољашња температура. Али, управо то треба да ураде ове процедуре тестирања на којима се заснивају информације произвођача: да што боље одражавају стварност, а не идеалне услове и да подразумевају посебно опрезног возача.
На крају крајева, само стварне емисије на путу се рачунају када је у питању утицај на климу – а не оно што би у најбољем случају било могуће са истим возилима. Дугорочно, анализе овог надзора на возилу такође треба да служе за прилагођавање поступка тестирања стварности.
То ће вероватно потрајати неколико година. До тада ће милиони нових аутомобила са лажним обећањима вероватно стићи на европске путеве.