Нова правила за туристе који иду на море аутобусом: Мериће тежину кофера, ево шта не сме да се носи
Ручни фрижидери и решои, тротинети, лежаљке, сунцобрани и остали кабасти реквизити неће више моћи да буду део пртљага путника који на летовање иду аутобусом. Туристичке агенције увеле су правило да свака особа може понети један кофер тежак до 23 килограма. Постоји опција и да се плати од 30 до 50 евра за већу килажу и додатну торбу, али то ће бити могуће само ако возач процени да у "бункеру" има довољно места.
Директор Националне асоцијације туристичких агенција (ЈУТА) Александар Сеничић каже за РТ Балкан да то није одлука на нивоу удружења, али да се о овом проблему годинама прича с обзиром на то да неки људи немају меру када се пакују за летовање и да су аутобуси због тога често били претоварени, што лоше утиче на безбедност у саобраћају.
"Поједине агенције су још прошле године увеле рестрикције за пртљаг, а од ове сезоне је један већи део њих заузео исти став - ограничење да један кофер не буде тежи од 23 килограма по путнику. То је и више него довољно за десет дана боравка на мору. Имали смо примере да људи носе гумене чамце, моторе, а то просто није нормално. Ко хоће тако да летује, мора да иде сопственим превозом", каже Сеничић.
На друштвеним мрежама се појавило много негативних коментара због новог правила, а Сеничић указује да људи морају да схвате да аутобуси нису карго превоз робе и да, ако путују аутобусом, не могу на море да носе столице за плажу, решое и фрижидере.
Са друге стране, постоји могућност додатног пртљага уз доплату, с тим што се мора унапред разговарати са представницима агенције, да ли ће бити довољно места за кофер више.
"Капацитети су ограничени, а у кабину где су путници не смемо да примимо торбе и кофере. То је у супротности са Законом о безбедности саобраћаја. И ручни пртљаг мора да буде мањих димензија да може да стане на полице изнад седишта. Дешавало се да имамо техничке проблеме са аутобусима, пуцање полуосовине, јер су возила била претоварена. Кварили су се под теретом. Ограничење је уведено из безбедносних разлога, јер не може другачије да се изађе на крај с тим. Гурали су се кофери по местима где се путници превозе, то је опасно, ако аутобус нагло закочи", наводи Сеничић.
Он наводи да је често било непријатних ситуација, јер они који имају највише пртљага обично дођу први, упакују све своје и да онда на крају дођу људи са две мале торбе које немају где да ставе.
"То је неравноправан положај путника. Овако имамо правило које важи за све. Кад сви упакују ствари, ако има места, онда може нешто да се дода, али агенције ће то избегавати, јер је то додатно оптерећење за возило. Касно је размишљати о томе када се нешто лоше деси и зато то треба спречити. Навикли су се да у авиону могу да носе само одређену количину пртљага и то ће морати да прихвате и у аутобусима. Морамо да мењамо навике, а то се односи и на храну, које наши људи упорно носе у Грчку, иако није дозвољено ништа што није фабрички упаковано ", објашњава Сеничић.
А као што се кобасице, шунке, свеже месо и ракија носе у Грчку, по повратку су "бункери" пуни маслиновог уља, јер су ретки путници који одоле да не купе више од прописаног једног литра.
"Пошто не радимо то на нормалан начин, онда морамо да уведемо рестрикције. Што се тиче мерења пртљага, не верујем да ће у свим агенцијама то радити, али то свакако није превише компликовано. Постоје ручне ваге за пртљаг и то није проблем. Неки ће то радити и одокативно. Габарит је једна торба, која би требало да буде оквирно око 23 килограма", каже Сеничић.
За путнике би, чак и када им се омогући већа количина пртљага то могао бити поприличан трошак, јер саговорник РТ Балкана објашњава да ће агенције одлучивати колико ће то наплаћивати, па би трошак могао бити 30, али и 50 евра.
"Цену ће одређивати саме агенције, а зависи од могућности да се такав пртљаг упакује. Било би добро, ко има додатни пртљаг да пре него што крене на пут позове агенцију и да се распита да ли и уз доплату такав пртљаг може да уђе у аутобус. Не могу да долазе са десет торби, па да инсистирају да убаце све. Није услов да се плати, већ да има места и да буде безбедно", указује Сеничић.
Додаје да ни возачи, ни организатори путовања не желе више да преузимају ту врсту ризика на себе.
Директор Пословног удружења друмског саобраћаја "Србијатранспорт" Горан Алексић каже за РТ Балкан да су превозници веома заинтересовани да пруже максимално квалитетну услугу путницима у складу са могућностима возила. Он напомиње да због многих злоупотреба које су се дешавале, у претходном периоду, слично ограничење већ постоји код неких превозника.
"Путници су носили фрижидере, решое, сунцобране, ракију из Србије, па чак и поврће иако је у Грчкој јефтиније и онда се то топило и понекад наносило штету другом пртљагу, али је утицало и на то да се возила претоваре. За свако моторно возило прописана је највећа дозвољена маса возила и то чини збир масе празног аутобуса и његову носивост. Уколико се највећа дозвољена маса прекорачи, а то негативно утиче на безбедносне карактеристике возила, на повећано хабање пута и самог возила које се преоптерети. То се третира кад су у питању превозници као привредни преступ, за који је запрећена казна од 300.000 до два и по милиона динара", објашњава Алексић.
Он указује да многи превозници имају своја правила путовања у складу са могућностима возила и напомиње да ће сигурно изаћи у сусрет путницима, уколико могу, али да је добро да се поставља оваква норма.