Поново и испочетка: Зашто деца воле да изнова гледају исти цртани и слушају исте приче
Без обзира на то шта предлажете, ваш предшколац само жели поново да погледа ту једну епизоду цртаног филма и нема везе што је управо завршена. А пре спавања, то мора бити књига коју сте довољно често читали да можете да развијете репертоар специфичних гласова за сваки лик.
Али зашто деца имају понављајућа интересовања за неку епизоду, игру или тему? Један од разлога за то је такозвани "ефекат уноса" и он није нови концепт у когнитивној психологији.
Трагање за обрасцима
Мозак даје све од себе да схвати шта је нормално у нашим животима, односно шта је део редовног обрасца, а шта није. Истраживачи су открили феномен познат као "статистичко учење" и према њему деца су веома осетљива на појаву законитости и образаца у њиховом животу. Дакле, када се мала деца врате да гледају исту емисију, оно што раде, знали они то или не, вођенa су жељом да открију и консолидују обрасце у ономе што гледају, слушају или читају.
Позната удобност
Осим што подржава учење, понављање такође има користи за дечје емоције, у ономе што се назива "ефекат благостања".
Главна одлика детињства је учење, а то значи активно тражење нових искустава и подстицаја. Међутим, потреба за процесирањем и прилагођавањем нових ствари може бити исцрпљујућа - чак и за малишане са безграничном енергијом.
Свет такође може бити чудније и стресније место за децу него за одрасле. Као одрасла особа, научени сте шта да очекујете и како да се понашате у одређеним контекстима, али деца се стално први пут сусрећу са новим ситуацијама. Добро познати стимуланси, као што је епизода коју су већ гледали безброј пута, могу пружити извор удобности и сигурности који штити од овог стреса и неизвесности.
Деца се стално сусрећу и са изазовима - у вртићу, школи код куће. Могућност да се опусте у активности у којој се добро осећају, као што је омиљена игра, испуњава ове потребе за компетенцијама. Поред тога, могућност да се определе за активност у којој уживају омогућава им да имају осећај аутономије и контроле над својим животима, који иначе често проводе тако што их родитељи "баце у изазове".
Кад постаје проблем
Постоји огромна вредност која се може добити од понављања у смислу учења и благостања. Дакле, иако не би требало да их терате да поново гледају емисије, такође не морате да бринете ако је то нешто што они сами траже, истичу психолози. Међутим, може постати проблематично ако утиче на способност детета да се бави другим важним аспектима свог живота, као што је излазак из куће на време, интеракција са другима или физичка активност.
Наравно, не постоји правило које се може применити на сву децу у свим контекстима. Као родитељи, можете само пажљиво да пратите ситуацију и да тако донесете одлуку, пише The Conversation.