Пет фактора који утичу на успех детета у школи
Многи фактори утичу на успех детета у школи, а интелигенција није један од најважнијих. Често родитељи имају проблем како да детету помогну са градивом, а неретко и са концентрацијом. Први степеник дететовог успеха и контакта са школом је одговаран учитељ који треба да створи добру базу са које ће дете правилно прихватити школу и рад. Уколико ово изостане, слећи корак су родитељи који би требало да на путу образовања буду пример својој деци како да се науче одговорнсти или траже помоћ када је она потребна. У случају да дете не успева да савлада градиво на часу или уз њихову помоћ, неретко родитељи плаћају додатне часове или обуке, додатно мислећи да на овај начин подстичу и одговорност и истрајност у учењу и у животу.
Како да пруже подршку малом ђаку, показује следећих пет фактора који могу утицати на учење и могу се применити и прилагодити сваком детету:
1. Мотивишите своје дете
Значајни покретач учења је увек мотивација. Она може бити спољашња ("Уради одмах домаћи!") и она ће покренути дете да заврши задате обавезе, али успех долази само са унутрашњом мотивацијом ("Желим да научим!"). Како помоћи детету да постане мотивисано на процес учења?
Најважнији подстицај је позитиван став и воља, јер статистика каже да 59 посто успеха зависи од тога колико ђак има подршку породице. Многи познати и успешни људи сада сведоче о вери својих родитеља у њих, када ни тренери ни професори нису веровали.
Уређен простор за учење ће такође помоћи школарцу да се осећа лепше. Правилно осветљење, прилагођена температура у просторији, а уколико детету прија или га додатно мотивише, пуштање опуштајуће музике. Познато је да музика помаже раду мозга, чини тело здравијим.
2. Родитељска укљученост
Један од најважнијих фактора за успех у школи је родитељска укљученост и мотивација родитеља да буде део образовног процеса свог детета.Дете у позитивном окружењу, охрабрено истинским похвалама, напредоваће брже и још ће се додатно трудити. Подршка родитеља, наставника, тренера и других блиских људи, помаже му у овладавању градивом. Према истраживањима, између 70 и 90 посто деце која добију петице или четворке, наводе да су их родитељи охрабривали да буду добри у школи.
Подржавајући родитељи укључени су у комплетан процес образовања свог детета, преко помоћи око домаћег задатка, присуством на родитељским састанцима или састанцима са наставницима. Насупрот томе, истраживање је показало да деца која добијају тројке или ниже оцене, чак у 49 посто случајева немају подршку некога из своје средине. Школе такође потврђују да су бољи учинак и академски успех вероватнији када су родитељи активно укључени у образовање свог детета.
3. Пажња на часу
Слушање наставника или учитеља, а за коју су некада родитељи говорили да је најбитније, потврдило се временом. Сконцентрисано праћење наставе, забелешке, постављање питања везано за делове градива који нису јасни и тражење појашњења од предавача. Код куће родитељ може објаснити детету да није срамота питати кад нешто није јасно, већ је напротив добро, јер ће тако имати прилику да му буде боље објашњено.
4. Планирање учења
Планирањем учење на дневном нивоу, дете ће лакше обрадити делове градива док су још свежи и пружа благовремено реаговање код елемената који су тежи или нису били јасни. Покушајте да објасните свом ђаку и научите га да разликује битно градиво од небитног, да научи да сажима лекције, користи белешке са часа и уочи кључне речи и појмове, као и да се труди да својим речима преприча лекцију, а избегава учење напамет.
Између сваке фазе учења свакако обезбедите детету одмор, ужину или неку активност коју дете воли. Увек је добро изабрати активности које су физичке - као то је то шетња, наспрам седења пред ТВ екраном.
5. "Repetitio est mater studiorum"- понављање је мајка учења, каже стара латинска изрека које се са успехом придржавају сви добри ђаци и студенти. Понављањем се пролази градиво како би се утврдило знање. Овај начин помаже да се боље упамте чињенице, али и избегне потенцијална трема на контролном (или испиту) којаприсутна када је дете несигурно у своје знање.
Уколико дете не уме да процени колико пута је потребно поновити градиво и на који начин - да ли да научи само кључне делове лекције и дефиниције или је потребно да пређе комплетне лекције више пута, потребно је помоћи му да нађе прави начин обнављања градива.
Додатни фактори који могу успорити или побољшати учење су здравствено стање детета, начин исхране, физичке активности (тренинзи, пливања, шетње...), боравак на чистом ваздуху, довољно ноћног одмора.