Шта нас "Симпсонови" могу научити о свету уметности
"Симпсонови" су сигурно један од најпопуларнијих анимираних филмова на свету. Кроз хумор и иронију су представљали многе различите друштвене теме, а међу њима се налази и уметност. Ове године се завршава тридесет четврта сезона серијала, коју је креирао аниматор Мет Грејнинг.
Прошле недеље је у једног њујоршкој галерији одржана пројекција епизода које коментаришу свет уметности. Један од организатора, кустос Лола Крамер, објаснила је идеју иза догађаја за портал "Арт њуз (ArtNews)":
"'Симпсонови' су важни, зато представљају уметност која имитира живот. Епизоде које смо одабрали говоре о уметности која имитра живот, која имитира уметност. Догађај је за мене важан јер га препознајем као софистицирани пример сатире," додала је, "Зашто је сатира важна? Претражите сами!"
Следеће четири референце на свет уметности су и даље веома актуелне, без обзира на годину настанка:
Укуси се мењају брже него што Хомер мисли
Епизода под називом "Мом енд Поп арт (Mom and Pop Art)", настала пре двадесет четири године, приказује Хомера који покушава да направи роштиљ за своје двориште, али случајно креира деформисану/апстрактну скулптуру. Локални уметнички дилер проналази његово дело, називајући Хомера уметником. Скулптуру убрзо купује богати господин Бернс.
Хомер је био узбуђен због успешног подвига, подругујући се лику познатог америчког уметника који је гостовао у епизоди: "Моја прва продаја! Тако ти и треба, Џаспере Џонсе," рекао је Хомер поп-арт сликару.
Желећи да настави своју "уметничку каријеру", Хомер прави серију сличних инсталација, које планира да покаже јавности. Међутим, када је своја нова дела показао људима на изложби, публика се није одушевила. "Али, ви чудаци обожавате ове ствари!", рекао им је, не схватајући зашто стил рада којим се прославио одједном није више добро прихваћен. Тада Хомер сазнаје да се укус и трендови у свету уметности веома брзо мењају.
"Симпсонови" су предвидели да ће Давид бити назван "порнографијом"
Слобода експресије се доводи у питање у епизоди "Ичи и Скречи Марџ (Itchy & Scratchy Marge)". Када мала Меги нападне Хомера под утицајем превише насилних "Ичи и Скречи" цртаћа, Марџ одлучује да преузме ствар у своје руке и успева да заустави емитовање цртаћа на телевизији.
Ипак, цензура је отишла корак даље када су подржаваоци Марџиног поступка желели да зауставе показивање Микеланђелове чувене скулптуре Давида у Спрингфилду, јер "се могу видети делови тела који, иако су практични, представљају зло." Марџ тада схвата да је цензурисање уметности веома компликовано, поготово када су у питању субјективна мишљења.
Новац и слава диктирају квалитет
Коментар на утицај славе у свету уметности се налази у епизоди од пре девет година, "Вор оф арт (The War of Art)". Након што Симпсонови купе слику од пријатеља, откривају да је рад поптписао "познати сликар натурализма двадесетог века", Јохан Олденвелд, па је на аукцији убрзо процењено да слика вреди чак сто хиљада долара.
Ипак, када Хомер и Лиса пронаћу правог аутора, непознатог Клауса Зиглера, оптужују га за сликање лажњака. "Фалсификатор је тако ружна реч. Ја сам уметнички фалсификатор," рекао им је Клаус. Када га је Лиса критиковала, одговорио јој је на једноставан начин: "Једино си марила за ту слику када си мислила да ју је направио неко славан."
Уметност воли бунт
Барт постаје улични уметник у епизоди "Егзит тру д Квики март (Exit Through the Kwik-E-Mart)". Одлучио је да се руга се Хомеру, прављењем постера у стилу уметника Шепарда Ферија, који је био аутор познатих Обама "Хоуп (Hope)" постера.
Иронија настаје када се прави аутор Фери појави као гост, нудећи Барту прилику да организује сопствену изложбу, јер је "урбани вандализам тренутно најпопуларнији уметнички стил". Када га Барт упита како уметност може бити "улична", ако се излаже у галерији, Фери га опомиње да "Улична уметност нема везе са преиспитивањем ауторитета!"