Осам начина како да будете задовољнији на послу
Посао чини огроман део нашег живота. Ако смо незадовољни на послу, онда проводимо значајан део свог живота несрећни. И не само да ћемо овако несрећни бити лоши у послу који не волимо, већ ћемо овај осећај пренети и на друге области живота. Тако се незадовољство послом може се прелити и на чланове наше породице. Заправо осећања према послу који радимо чине велики део нашег односа према животу у целини.
И управо, уколико је неко несрећан, нерасположен и лоше воље од 9 до 17 часова сваки дан, током радне недеље, вероватно да ни током свог слободног времена неће бити боље воље, пише "Алдохепи".
На срећу, и послодавци почињу да схватају важност задовољства на радном месту. Истраживања из области социјалне психологије, показују директну везу између среће запослених и организационог успеха. Задовољни запослени обично дају боље резултате и уносе позитивну енергију на радно место. Они су ангажованији у свом послу и имају више унутрашње мотивације да дају све од себе. Такође су продуктивнији и креативнији, а ређе одлазе на боловања и узимају мање слободних дана. Поврх тога, већа је вероватноћа да ће срећни радници остати на свом радном месту, штедећи на тај начин новац својој компанији који би отишао на трошкове новог запошљавања и обуке.
Како наћи испуњење на радном месту
Постоји много начина да се повећа задовољство и осећај испуњености на послу. Сваком добром послодавцу је јасно да је срећа запослених од суштинског значаја за напредовање компаније. Чак и пословна школа Харвард има посебне обуке о томе како бити срећан на послу, показујући колико је та тема постала важна.
1. Одржавати равнотежу између посла и приватног живота
Срећа на послу почиње одржавањем добре равнотеже између ова два аспекта живота. Посао не би требало да одузме сво време и енергију. Неопходно је имати хобије и интересовања ван посла како би човек могао да се опусти и "напуни" енергетски. Само рад, без опуштања може довести до бурнаута.
Због тога би требало направити јасну разлику између радног и приватног времена. Ово је понекад изазов, јер делује да неки послодавци очекују да будемо доступни 24 сата дневно, 7 дана у недељи. Међутим, од пресудне је важности искључите се и одвојити од стреса на послу. Уколико сте у могућности, направите паузу или за ручак или кратку шетњу, која вас може опустити пре враћања у канцеларију.
Ако се ради од куће, обавезно одредити простор за рад. Овакав рад може лако померити границе између посла и куће, јер се не напушта дом због одласка у канцеларију. Током слободног времена, важно је бавите се активностима које нас опуштају и усрећују. То може бити читање, шетња или дружење са драгим особама.
Управо одржавањем здраве равнотеже између посла и приватног живота, човек се осећа срећније и на послу и ван њега, побољшава своје опште стање и развија отпорност која му је потребна у борби против стреса.
2. Поставите циљеве и прослављајте успехе
Понекад је потребно застати и размислити шта се жели постићи у наредном периоду, на пример за шест месеци или за годину дана. Такође је потребно уверити се да су ти циљеви реални и оствариви, а затим направити план који ће помоћи да се они постигну.
3. Средите и улепшајте своје радни простор
Физичко окружење у којем се ради може утицати на срећу на послу. Ако је радно место претрпано, скучено или на неки други начин ствара осећај непријатности, тешко је остати у миру. Уклањање нереда, додавање биљака, организација радног простора како запосленом одговара, неки су од начина стварања пријате средине.
Такође, битна ставка је и добро осветљење. Према истраживањима, природно светло може побољшати расположење и повећати продуктивност. Наравно, пре одлуке да се користи вештачко светло, уколико је могуће бирати да сто буде близу прозора. Додатно, уколико компанија и могућности дозвољавају, додати удобан намештај или украсити простор сликама. Ове мале промене могу значајно утицати на то колико се запослени осећа опуштено на послу.
4. Негујте добре односе са колегама
Један од најбољих начина да се повећа радно задовољство је неговање позитивних односа са сарадницима. Ови односи могу пружити подршку, пријатељство и створити осећај припадности, као значајан мотивациони фактор за сва људска бића. Ако се неко осећа као да припада свом радном месту, већа је вероватноћа да ће се осећати задовољно и срећно у свом послу.
Постоји неколико ствари које се могу учинити како би се развили ови односи. Упознати се са својим сарадницима, сазнати више о њиховим животима, породицама и интересовањима. Такође, бити добар тимски играч је увек похвално и позитивно. Добра сарадња са колегама и изграђен осећај тимског духа, признајући и прослављајући једнако успехе свакога у колективу, као и пружање помоћи када је то потребно, кораци су ка задовољству и прихваћености.
5. Будите љубазни
Једнако важно попут креирања радног места је и учествовање у стварању боље културе на послу. Један од најбољих начина да се то уради је бити љубазан, а значај осмеха и лепог понашања људи често потцењују.
Можда се не слажемо са неким на послу, али ако видимо да се колега бори са неким проблемом, понудићемо им помоћ. Увек говорити љубазно, охрабрујуће и подржавајуће, је добро за цео колектив. Не заборавите на помоћно особље, попут домара и радника у кафетерији, јер су они суштински део радног места.
Бити љубазан изазива позитивне емоције и чини да се осећамо добро. Такође, подстиче друге да заузврат буду љубазни, што може помоћи у стварању позитивног радног окружења за све.
6. Пронађите смисао у раду
Истраживања показују да су људи који имају осећај сврхе и смисла у свом послу, срећнији, продуктивнији и успешнији. Проналажење смисла у послу може бити изазов ако се не ради посао који је инспиративан. Ипак, могуће је пронаћи сврху и задовољство чак и у пословима у којима се не ужива. Уместо да се на посао гледа као на низ задатака који се морају одрадити, боље је фокусирати се на ширу слику. На пример бити свестан начина на који наш рад утиче на друге и чини разлику, помоћи ће да се пронађете сврха у ономе што се ради.
Важно је запамтити да смо сви ми међусобно повезани на овом свету, а чак и најмањи задаци могу дати значајне резултате. На пример, ако сте одговорни за контролу квалитета у производној компанији, имајте на уму да ваш рад обезбеђује безбедност потрошача. Размислите о томе како на кој начин ваш посап доприноси већем добру или како позитивно утиче на животе других. Ово ће помоћи да се развије осећај сврхе и уважавања посла, што може донети више среће у послу.
7. Гледајте на свој посао као на прилику за раст
Ако не постоји задовољство тренутном улогом, требало би је посматрати као одскочну даску ка нечем бољем. Фокусирати се на вештине које се уче и користити их у свом радном окружењу, јер могу послужити да се оде даље. Сви морају негде да почну, тако да тренутни посао можда није посао из снова, али би требало на њега гледати као на део професионалног развоја и прилику за учење и раст.
Чак и свакодневне једноставне вештине могу бити драгоцене. На пример, рад у корисничкој служби, учи како да се размишља брзо и воде тешки разговори. Фрустрирајући посао продаје, може учинити запосленог отпорнијим на стрес и показати колико је важно улагање додатног напора.
8. Преузмите иницијативу ка позитивним променама
Уколико постоји нешто што чини да се запослени осећа лоше, требало би преузети иницијативу да се направи промена. На пример, разговарати са својим надређеним о радим задацима уколико се запослени осећа преоптерећено, или му је потребна помоћ. Преузимање иницијативе показује проактивност и спремност за преузимање одговорности што може бити један од корака ка побољшању ситуације.