Магазин

Радите напорно, дружите се још више: Изненађујуће здравствене предности пријатељства на послу

Истраживања показују да само 20 посто запослених одраслих особа има најбољег пријатеља на послу. Зашто је важно наћи пријатеља на послу и да ли би требало да се забринемо, ако међу колегама нисмо нашли баш никога са ким можемо имати близак однос?
Радите напорно, дружите се још више: Изненађујуће здравствене предности пријатељства на послу© freepik/freepik

"Нема сумње да је друштвена подршка на радном месту важна за здравље и благостања. Та подршка може доћи од колега са којима смо постали блиски пријатељи, али и не мора. Интеракција са надређеним и пријатељски однос према колегама, такође може подићи самопоуздање", каже Кетрин Хенеј, психолог са Универзитета Станфорд, која се бави истраживањем утицаја посла на здравље, преноси магазин "Тајм" ("Time").

Зашто су социјални контакти у пословном окружењу важни

"Људи ће рећи: 'Не требају ми пријатељи на послу, то ми није важно, то је небитно.' Мислим да би требало да мало боље размисле о свом ставу", каже Констанс Хедли, организациони психолог и предавач на пословној школи у Бостону.

Истраживање које је Хедли обавила на ову тему је показало да имати пријатеље на радном месту не само да може повећати задовољство послом и учинак, већ и довести до благостања. Особе које имају добре пријатеље међу колегама не доживљавају бурнаут, имају боље психичко здравље, мање трауматична искустава, а можда чак и дужи животни век, према студијама које су, између осталих, спровели истраживачи у Шпанији, Јапану, Немачкој, Исланду и Израелу.

Са друге стране, истраживање Хедлијеве и њеног тима, показује да је усамљеност лоша за здравље. Често се изједначава са пушењем 15 цигарета дневно. Усамљеност има овако негативан утицај јер се пре свега повезује са здравственим проблемима попут депресивних стања, анксиозности, деменције, злоупотребе психоактивних супстанци, самоповређивање и кардиоваскуларних проблема. 

Чак и пре пандемије, Хедли и њене колеге су откриле да је 76 посто руководилаца имало потешкоћа да успостави везе са колегама, а 58 посто је сматрало да су њихови односи на радном месту површни. Чини се да је рад код куће погоршао ситуацију. Више од половине оних који повремено раде у канцеларији или искључиво раде од куће, рекло је да имају мање пријатељстава на послу и осећају се усамљеније од преласка на тај стил рада, према извештају из 2022. године.

Узимајући у обзир колико времена људи проводе на свом послу, просечно скоро осам сати сваког дана, усамљеност на радном месту не треба занемаривати.

Међутим постоје и оне особе којима је блискост са колегама чак застрашујућа или једноставно није њихов стил, али они и даље могу имати користи од "мањих доза" професионалне друштвене подршке.

Израз "друштвена подршка", углавном асоцира на емоционалну подршку, као што је подршка колеги који пролази кроз тежак период у животу, одласком на пиће након посла. Али социјална подршка може се јавити у много облика: када неко прискочи у помоћ током напорног дана или помогне добрим саветом. Чак и могућност да се изађе раније са посла како би се отишло по болесно дете, помоћиће да се појединци осећају прихваћеније и пријатније у свом пословном окружењу. Циљ није стећи доживотне пријатеље, иако би било сјајно да се то деси, већ да се створи и негује осећај припадности, рада на правом месту и са правим људима који се понашају пријатељски и имају разумевања за све животне ствари које се током дугог радног века могу догодити.

Како ојачати друштвене односе на послу

Истраживање које је спровела Констанс Хедли, показује да одличан ефекат има блискије познанство са само пар људи, него површни односи са више њих. Она предлаже да уколико на послу имате колегу/колегиницу који вам се допадају, покушате да са њима остварите комуникацију.

Послодавци би требало да негују интерну комуникацију, како би запосленима створили осећај да су део тима. Менаџери би такође могли да одвоје неколико минута током састанака како би омогућили разговор који није у вези са послом, старо добро "ћаскање" или хумор увек је лек за "разбијање" стресне атмосфере.

Иако многима чувени "тимбилдинг", који је и код нас постао начин на који се компанија бави запосленима, постао само место за јело, пиће и неке од активности на отвореном, многи и даље занемарују чињеницу да учешћем у друштвеним активностима, запослени могу да се упознају у опуштенијем окружењу, што може помоћи да се разбију баријере, изгради поверење а самим тим и боља комуникација и сарадња на послу. Све ово доприноси побољшању добре атмосфере у компанији у којој се проводи трећина дана!

image