Магазин

Нова ера логотипа: Црна боја преузима вођство у односу на плаву

Мењање Твитерове познате плаве птичице је ових дана велика тема у технолошкој индустрији, али и у дизајну. Да ли сте приметили да неке од најпопуларнијих апликација и технолошких компанија на свету користе плаву боју за визуелни идентитет? Било да је светла или тамна, плава се може пронаћи на великом броју препознатљивих заштитних знакова: од Фејсбука и Телеграма, до "Самсунга" и "ХП-а"... Зашто је боја неба и мора толико присутна у данашњем свету технологије и друштвених мрежа?
Нова ера логотипа: Црна боја преузима вођство у односу на плавуGetty © Приватна архива, Justin Sullivan

Одлазак Твитерове плаве птичице обележава нову еру логотипа популарне друштвене мреже. Птичица је годинама била препознатљив симбол, не само због облика знака, већ и због њене специфичне, светло плаве боје. Поред Твитера, плава боја се налази на знаковима многих светских апликација, као што су Фејсбук, Телеграм, ЛинкедИн, Зум, Скајп, ПејПал...

Студија коју је спровела штампарска компанија "Солопрес" је показала се да црна и плава боја користе за педесет три одсто логотипа технолошких компанија, а чак тридесет одсто најуспешнијих апликација за комуникацију на свету имају плаву боју у логотипу.

Занимљиво је да се Илон Маск, свесно или несвесно, определио за црну као доминантну боју знака "Икс" (другу најпопуларнију боју у индустрији) уместо бирања неконвенционалног колорита који би га још више "одвајао" од визуелног идентитета Твитера и других апликација. Поред тога, "Метина" (која такође има плаво-црни лого) апликација Тредс и друштвена мрежа ТикТок користе црно-беле комбинације у знаковима. Овакве промене указују да, колико год директори одређених компанија желе да уведу јединствене промене, још увек морају "пратити" трендове опште прихваћене естетике. Исто важи и за широку примену плаве.

Многи се онда питају: зашто компаније теже ка коришћењу истих или сличних боја за своје логотипе, ако се сви "такмиче" и циљ им је да се истичу? Зашто свака апликација нема "своју" боју, већ углавном користе различите нијансе плаве?

Одговор је: психологија боја. Боје утичу на мозак и људи често несвесно доносе одлуке на основу одређеног колорита. Једноставан пример може бити боја нотификација на телефону. Углавном су црвене, јер представљају добар контраст са плавом, асоцирају на узбуђење и страст и лако привлаче пажњу.

"Интересантно је да плава данас асоцира на комуникацију и доноси осећај сигурности," објашњава за "Њујорк пост" Кејти Харт, стручњак за неуромаркетинг. "Поред тога, сама нијанса боје такође има велики утицај. "Гугл" је пре неколико година променио нијансу плаве боје за линкове који се појављују када се на њему претражује, постала је мало "црвенкастија", то јест, топлија.

"Можда промена није толико очигледна, али представници компаније сматрају да им само она доноси око двеста милиона долара прихода сваке године, а многи корисници нису ни свесни да је боја другачија!"

Поред тога, плава боја деценијама асоцира на мир и спокој (небо, море) и претпоставља се да управо због тога помаже корисницима да се осећају "безбедно" када користе популарне друштвене мреже. Феномен се може повезати са раним развојем интернета и друштвених мрежа, када су плаве и зелене доминирале виртуелним светом, подсећајући човека на нијансе које се могу пронаћи у природи, што је помогло човеку да лакше "прихвати" нове технологије.

Сигурно је да нас "Икс" уводи у нову еру Маскове апликације, али време ће показати да ли ће црно-бели логотипи у индустрији постати популарнији од класичних плавих. Црна асоцира на луксуз, елеганцију и минимализам, али такође може бити и "одмор за очи", поготово јер свакодневно упијамо на хиљаде информација преко друштвених мрежа.

Иако су многе компаније пословни ривали, често морају да се прилагоде жељама и реакцијама корисника, јер радикалне промене визуелних идентитета увек представљају велики ризик. Ако Трендс и Икс буду успешни, можемо очекивати многе компаније да из плаве постепено пређу на "мрачну страну".

image