"Трипут мери, једном сеци": Шта све треба да урадимо пре него што одлучимо да дамо отказ
У тренуцима када стојимо на важној животној прекретници, рационалност и објективност су два наша најбоља савезника, а ослањање на њих, уместо на емоције, кључно је за правилно доношење одлука због којих се касније нећемо кајати. Промена радног места или читаве каријере једна је од таквих одлука, а добар акциони план само је део излазне стратегије са посла који нам не причињава никакво задовољство.
Шта је то што би требало да сагледате како бисте донели исправну одлуку и транзицију са једног на други посао доживели са што мање стреса?
Добро процените тренутну ситуацију
Адекватна процена тренутне ситуације је први корак који треба предузети када по глави почну да се врзмају мисли о промени посла, односно давању отказа на тренутној позицији. Како бисте што објективније сагледали слику, поставите себи ова четири питања:
- Колико дуго стагнирате на тренутној позицији или код послодавца
- Шта волите, а шта не на свом тренутном послу
- Које су ваше кључне вештине, шта сматрате јаким странама, а шта је оно што у вама буди страст када је посао у питању
- Који су ваши дугорочни циљеви и визија када је каријера у питању
Одговори на ова питања помоћи ће вам у процени да ли је време за промене. Будите искрени према себи - да ли вас тренутни посао води тамо где себе видите за пет или десет година, да ли вам даје простор да се развијате?
Такође, важно је проценити и да ли су проблеми и "црвене заставице" са којима се потенцијално суочавате на послу привремене или трајне природе - а уколико видите да напретка нема и након неколико ваших покушаја, то је сигуран знак да је време да се "поздравите" са тренутним, и потражите други посао на коме ћете уживати више.
Истражите тржиште и објективно сагледајте друге опције
Уколико сте након процене тренутног стања дошли до закључка да је време да кренете даље, наредни корак јесте истраживање тржишта и сагледавање свих могућности које други послодавци нуде. Уколико не знате одакле бисте почели, ево пар предлога:
- Размислите да ли бисте прешли на неку другу позицију унутар компаније
- Да ли бисте можда променили компанију, а остали у истој индустрији, или бисте радије променили и индустрију у којој послујете
- Уколико разматрате опцију промене индустрије, да ли вам је неопходна преквалификација и стицање додатних знања, и уколико да - којих
- Да ли можда размишљате о самозапослењу или отпочињању сопственог бизниса
- Или је можда време за паузу у каријери током које ћете истражити себе или се једноставно неколико месеци одмарати док не осетите да сте спреми за повратак у пословне "воде".
За свако од ових питања можете направити табелу са плусевима и минусевима, односно предностима и недостацима које свака опција носи са собом - параметри би требало да буду финансије, животни стил и приоритети.
Поставите јасне временске оквире
Као што сваки пројекат има своју "мапу пута", односно кључне тачке са датумима реализације, тако и ваша излазна стратегија треба да буде временски ограничена - само тако ћете моћи да предузмете конкретне кораке који ће вас довести до циља. Једна таква "мапа пута" може садржати следеће кључне догађаје:
- Почетак тражења конекција, аплицирања на друге позиције или похађање обуке неопходне за промену посла
- Планирани датум давања отказа на тренутном послу
- Датум званичног престанка радног односа
- Почетак радног ангажовања на новом послу или почетак одмора након кога ћете одлучити када ћете се вратити послу
Овакво јасно постављање рокова подсвесно нам ствара осећај одговорности према нама самима, захваљујући чему се и више ангажујемо око решавања ситуације која нам причињава нелагоду и незадовољство.
План штедње и одговорна расподела средстава
Излазна стратегија је много више од планирања корака, и као и у сваком пројекту, за овакав потез су нам потребна одређена новчана средства. Како се не би десило да са 1000 динара останете без посла и онда у паници тражите било који који ће вам доносити какав-такав приход, важно је да на време одредите колика су вам финансијска средства потребна за прелазни период. Сагледајте све трошкове које имате:
- Храна,
- Рачуни за стан (или станарина),
- Трошкови горива, сервисирања кола или регистрације,
- Вредност обуке или преквалификације,
- Трошкови основних кућних потрепштина, гардеробе и слично.
Направите детаљан буџет како бисте били сигурни да можете себи приуштити транзицију. Уколико се испостави да немате довољно средстава да "прегурате" период потраге за послом, постоје два решења - или штедња док сте још на тренутној позицији, или тражење новог посла упоредо са тренутним, како би се избегао период "празног хода".
Ажурирајте своју радну биографију
Ажурирање радне биографије, као и умрежавање на ЛинкедИн-у са људима из своје бранше последњи је корак који треба да предузмете на путу ка новој каријери. Допуните Си-Ви свим значајним достигнућима на тренутној позицији, освежите ваш профил на ЛинкедИн-у и обратите се лично потенцијалним послодавцима путем ове мреже, на тај начин бићете примећени и издвојићете се из гомиле других кандидата који само пошаљу Ци-Ви на мејл за пријаве.