Магазин

Дизајнерка нових униформи "Ер Србије" за РТ Балкан: Желела сам да направим спој неспојивог

Мотиви српског културног наслеђа са симболима "Ер Србије налазе се на новим униформама за запослене које је авио-компанија "Ер Србија" прошле недеље представила на модној ревији поводом прославе десет година постојања. Победнички дизајн је дала модна креаторка Милена Бојић, чији је рад већ данима тема на друштвеним мрежама. Дизајнерка за РТ Балкан открива извор инспирације, процес рада и сопствене утиске о реакцијама јавности на њену усвојену идеју спајања традиционалног и савременог.
Дизајнерка нових униформи "Ер Србије" за РТ Балкан: Желела сам да направим спој неспојивог© Атеље Милена Бојић, Air Serbia

Униформе са модне ревије коју је организовала "Ер Србија" су од прошле недеље веома актуелна тема на друштвеним мрежама, првенствено због упадљивих традиционалних мотива на марамаma и краватама кабинског особља. Модна креаторка Милена Бојић је за РТ Балкан поделила зашто су баш етнографски мотиви, тачније пиротске шаре, биле њена главна инспирација.

"Када су нас позвали на конкурс, већ сам тада имала идеју шта ћу да нацртам, помислила сам да ми је лого "Ер Србије" веома инспиративан. Ја имам пиротски ћилим у кући и то је нешто што је наша културна баштина, па сам желела да направим спој неспојивог," објаснила је Милена.

Додаје да, када је у питању тегет радно одело, није било превише простора за маштовитост, али пошто је за њен бренд једна од главних инспирација одувек била униформа, успела је да пронађе начин да укомбинује савремене силуете и облике са етно мотивима.

"С друге стране, морамо дати и свој лични печат. Гледала сам како су то радиле разне светске авио-компаније, колико су далеко ишли и како су имплементирали националне мотиве у униформе. На пример, црногорски дизајн има имплементиран златни вез, то ме је инспирисало да и ми имамо нешто специфично и наше."

У званичном опису процеса рада, показано је да је период припреме заправо најдуже трајао, а да су главне асоцијације на компанију, које ће касније бити примењене у дизајну, биле поузданост, прецизност и традиција, као и осећај поноса, јер Србија представља једну од ретких држава које су успеле да очувају националну авио-компанију.

Следећи корак је био тражење палете боја, мотива и прикупљање инспирације и дефинисање теме асиметрије. Класичне форме радне униформе су "пресечене" асиметричним линијама, што је унело динамику у дизајн. Појас и марама представљају спој етно мотива и логотипа компаније, иако је за Миленин атеље излазак из стандарне форме је био помало ризичан потез, резултати су били задовољавајући.

"Бела кошуља са ефектом "крила" jе персонификација саме природе посла, тај комад је морао бити укројен, ригидан и прецизан као што је и мисија свакога ко је обуче. Мушки део униформи је класичнији, али комплементаран у боји и форми са женским комадима," наводи креаторка. "Занимљиво је да је усвојени дезен за детаље очарао и представнике за избор мушких униформи, уследило је више покушаја да исти провучемо кроз мушки дизајн, па смо на крају одлучили да сегменте са мараме и појаса "разбацамо" по свиленим краватама и тако направимо везу."

Цео је процес трајао око годину дана, у строгој тајности, а све моделе је кабинско особље тестирало пре усвајања коначних дизајнерских решења.

Велики број људи је био одушевљен дизајнерским решењем и свежим визуелним идентитетом "Ер Србије", али поједини корисници друштвених мрежа сматрају да комбиновање етно мотива у савремен дизајн представља синоним за радикализам, национализам или да чак подсећа на руске ратне униформе. 

"Разумем да се некима и не свиђа, то је нормално и очекивано. С друге стране, не видим ништа пежоративно у окретању ка српској традицији, било би ми жао да не искористим тако нешто. Свако има право на своје мишљење и то поштујем. Данас се национална припадност политизује, па чак и ово. Ови мотиви су ми једноставно естетски лепи и желела сам то да имплементирам и не обазирем се превише на такве коментаре. У доба данашњих сукоба, заиста није идеја да дизајном подсећамо на војне униформе," објаснила је Милена.

Дизајнерка је такође навела да, када би путовала са децом авионом и када би она угледала лого "Ер Србије", узвикнула би: "Ено га онај знак који мама стално црта!". Ова мала ангедота је представљала делић посвећености и труда који је трајао месецима, да би се пројекат усавршио и добио веродостојну пажњу.

image