Магазин

Онлајн бонтон: гласовне поруке и емотикони

Навике људи у комуникацији преко друштвених мрежа и инстант месинџера имају своја неписана правила. Шта људи мисле о гласовним порукама, грешкама саговорника у куцању, али и о обавештењима, показало је једно истраживање у Русији.
Онлајн бонтон: гласовне поруке и емотикони© Pixabay/geralt

Чини се да је телефонски разговор сасвим изашао из моде и замењен је слањем порука. Коришћење овог вида комуникације драстично се повећало, а практикују га сви узрасти, па људи радије бирају да пошаљу поруку уколико за то постоји опција.

"Сецкање" једне поруке на неколико делова нервира сваког трећег испитаника, а грешке у куцању примећује више од половине али им оне не сметају. 

Када шаљу говорне поруке, скоро половина испитаника сматра да није потребно да претходно питају саговорнике да ли имају прилику да их саслушају. Насупрот томе, 21 проценат учесника истраживања се љути када нема прилику да преслуша добијену поруку. Аутоматска транскрипција гласовних порука у текст, могла би да побољша однос према гласовним порукама, сматра две трећине испитаних.

Скоро сви учесници исраживања рекли су да користе стикере и емотиконе у препискама - 72 процента у дописивању са пријатељима, више од пола у породичним групама, нешто мање у пословним конверзацијама и са познаницима. Сматра се да додавање емотикона и стикера помаже да се порукама да додатно значење, а добра су замена за брз одговор на поруке.

Брз темпо живота, створио је и нов начин комуницирања у оквиру кога људи сами стварају правила. Можда би ипак било потребно, макар у домену пословне комуникације, ова правила формулисати. Речи могу бити погрешно протумачене, поруке могу бити непотпуне и границе лепог понашања могу бити прекршене а да то нисте ни знали.

Правила комуникације на онлајн групама:

  • Будите љубазни са свим учесницима конверзације
  • Потрудите се да поруке и позиве везане за посао шаљете само у оквиру радног времена
  • Гласовне поруке шаљите само кад претходно тражите (и добијете) дозволу од саговорника
  • Означите/тагујте саговорника којем се обраћате

Користите групу искључиво за оно за шта је намењена

  • Претражите чет/ прегледајте преписку, пре него што поставите питање - можда је неко од учесника већ послао информацију која вам је потребна
  • Избегавајте да шаљете непотребне информације тј. да "спамујете" - држите се теме групе
  • Закључите конверзацију са важном информацијом,  да не бисте подстакли додатна питања

Потрудите се да пишете граматички исправно и јасно

  • Проверите текст поруке пре него што је пошаљете како у њој не би било словних грешака
  • Не злоупотребљавајте емотиконе и не користите опцију Caps Lock
  • Немојте слати једну информацију у неколико порука, по 2,3 речи - боље напишите све у једној поруци

 

image