Због чега "ролетне" у авиону увек морају бити подигнуте при полетању и слетању, а седишта усправљена
Сигурно сте приметили да стјуардесе увек приликом полетања и слетања проверавају јесу ли застори на прозорима у авиону потпуно подигнути, а седишта усправљена, и опомињу путнике да то обавезно ураде. Не, то није хир летачког особља - у питању је протокол који је изузетно важан и од кога зависи безбедност свих који се у летелици налазе.
Јесу ли заиста "ролетне" од толиког значаја за безбедност путника у авиону
Статистички гледано, највећи број авионских несрећа догађа управо приликом полетања и слетања - чак 45 процената - и због тога је летачко особље у овим фазама лета највише на опрезу. Застори на прозорима из тог разлога и морају бити подигнути до краја - како би посада могла што боље да сагледа ситуацију и провери да ли све функционише на начин на који би требало. "Подизање застора за прозоре током полетања и слетања олакшава стјуардесама да процене све спољашње опасности, попут пожара или крхотина летелице, који би могли да ометају евакуацију у екстремним слујчајевима", објаснио је пилот Патрик Смит за магазин "Travel + Leisure".
Да ли иста правила важе за све авио-компаније
Ово правило морају да поштују све авио-компаније, али и овде постоје нијансе: неки превозници захтевају да се протокола стриктно придржавају апсолутно сви путници у авиону, независно од тога у ком су реду смештени, док друге инсистирају да "ролетне" приликом полетања и слетања буду подигнуте само на оним местима која су на пролазу за евакуацију, како би путници могли да посматрају шта се догађа изван авиона и помогну особљу да одлучи да ли је безбедно отворити та врата у случају нужде. У екстремним ситуацијама, стјуардесе имају само 90 секунди да све путнике "пребаце" на сигурно, па је сваки тренутак важан.
Због чега је важно да седишта буду усправљена, а сточићи затворени
Разлог због којег сва седишта морају бити потпуно усправљена приликом полетања и слетања авиона је исти као и код застора - она угрожавају безбедност путника. У случају хитног слетања и евакуације, оборено (спуштено у хоризонтални положај) седиште смањује маневарски простор и представља додатну препреку коју је потребно уклонити или прескочити, чиме се значајно успорава излазак путника из редова и њихово безбедно напуштање авиона. Исто важи и за спуштене сточиће испред сваког седишта: замислите само ситуацију да за 90 секунди морате изаћи, а пред вама је сточић који не можете у паници да склопите, нити прескочите.