Магазин

Домаћи задаци из математике чине више штете него користи, каже студија

Ако сте у основној школи имали утисак да вам домаћи задаци из математике праве велике проблеме, нисте једини - нова студија је показала да давање ђацима домаћи из овог предмета понекад може донети више штете, него користи. Можда звучи необично, али како математички задаци за основце могу негативно да утичу на породичне односе, самопоуздање и бирање будуће каријере (посебно за девојчице)?
Домаћи задаци из математике чине више штете него користи, каже студија© Freepik/freepik

Математика је некима била омиљени предмет у школи, а неки је се сећају у мало негативнијем контексту. Ако вас домаћи из математике асоцира на нервозу, фрустрацију, свађу са родитељем који очајнички покушава да вам помогне, нисте сами. Нова студија је открила да домаћи из математике заиста може бити узрок негативних емоција, не само за ђака, већ и за остатак породице.

Испитано је осам канадских породица а истраживачи са два различита универзитета су им постављала питања о њиховим искуствима са домаћим задацима из математике и њиховим утицајима на породицу.

Све породице су имале дете у 3. разреду, обично од 8 или 9 година, узраста у којем се уводе први стандардизовани тестови из математике у области у којој је спроведено истраживање. Све у свему, о математици се говорило као о предмету који се не воли и који је подразумевао превише додатног напора.

"Домаћи задаци су одавно прихваћени као пракса која јача учење деце и побољшава академски успех", каже Лиза О'Киф, виши предавач математичког образовања на Универзитету Јужне Аустралије, преноси "Сајенс алерт".

Проблеми који су идентификовани у студији укључивали су претежак домаћи задатак, чак и уз помоћ родитеља, као и рад који помера време за спавање, прелази у породично време и изазива осећај неадекватности и фрустрације. "Ако су задаци превише сложени да ученик заврши, чак и уз подршку родитеља, поставља се питање зашто је то уопште задато као домаћи задатак," рекла је О'Киф.

Као и код многих предмета, приступи подучавању и учењу математике могу се временом мењати. Истраживачи су приметили још једну фрустрацију родитеља, а то је да су као деца учили како да решавају проблеме на другачији начин него што то сада раде њихова деца.

"Као и многе друге ствари, настава математике је еволуирала током времена", каже О'Киф. "Али када родитељи схвате да се њихове претходно испробане методе разликују од оних које њихова деца уче, може им бити тешко да се прилагоде, а то може да повећа притисак."

Ово може довести до "негативности кроз генерације", кажу истраживачи. Мајке у студији су углавном биле одговорне за помоћ у домаћем задатку, а када им је задатак тежак, то може ојачати негативне стереотипе о томе да математика није предмет у којем се девојчице "природно истичу", према ауторима студије.

Ови негативни стереотипи могу имати трајни утицај на дететове оцене и циљеве у каријери, показују друге студије.

Иако ова студија користи мали узорак учесника, истраживачи кажу да се њени налази поклапају са уобичајеним наративима у образовању. Научници препоручују да се уведу одређене промене, како би се уверили да се домаћи задаци из математике постављају на одговарајући начин, као и да то на крају не одвраћа младе од овог предмета у раном узрасту.

"Последња ствар коју наставници желе да ураде јесте да доведу девојчице у неповољан положај у развоју потенцијално јаких математичких идентитета", каже ауторка студије Сара Мекдоналд, предавач на Универзитету Јужне Аустралије. Дакле, "потребно нам је боље разумевање очекивања која можемо имати домаћих задатака".

Често се сматра да домаћи задаци имају неакадемске користи, као што су неговање независности и развој организационих вештина и самодисциплине, додаје Мекдоналд, иако породична искуства заробљена у њиховој студији то не подржавају у потпуности.

 

image