Магазин

Светска побуна против "лоших туриста": Који путници су добродошли, а који не

Житељи популарних дестинација гласно говоре туристима да не долазе на журке и захтевају од њих минимум културе, јер судећи по учесталим побунама против "лоших турста", стање за староседоце постаје неиздрживо.
Светска побуна против "лоших туриста": Који путници су добродошли, а који не© @ marymarkevich/freepik

Како се ближе сезоне путовања тако расте и антитуристичко расположења међу локалним становништвом на популарним летњим дестинацијама. Демонстрације су већ виђене у Барселони, Атини, Малаги и другим градовима Европе и житељи упућују јасну поруку "Туристи - поштујете моју земљу".

Многи становници претерано посећених места, траже елементарне ствари - поштовање локалне културе и природе, не остављање флаша од пива по плажама, пикаваца забодених у песак. Такође, јасни су у томе какве туристе желе, а какве не.

Који туристи су добродошли, а који не

Добродошли су они људи коју троше новац у локалним продавницама, подстичу локалну економију и понашају се с поштовањем, док велико "не" упућују пијаним туристима, често Британцима, који се понашају лоше, не поштују локалне традиције и негативно утичу на локалне животе и стил живота, пише Би-Би-Си.

Увек је било туриста лошег понашања, само што их је сада више него икада, кажу истраживања професорке Карине Рен.

Предузети су извесни кораци

Ове године у Барселони, локалне власти су уклониле одређене аутобуске руте са Гугл мапа како би спречиле туристе да ускачу у превоз и избацују лактом старије мештане. На Ибица су ступила на снагу ограничења алкохола у покушају да се поврати контрола на улицама. Бали је недавно најавио нову туристичку таксу након низа инцидената у којима су посетиоци скрнавили света места и понашали се без поштовања. У веома посећеној Венецији, туристичким таксама покушава да се заустави прилив бескрајних посетилаца. Амстердам је најавио да жели да контролише број туристичких кревета доступних у граду тако што више неће градити хотеле.

Туристички бум није добар за сваког

Како се наставља опоравак у туристичкој индустрији након пандемије, све већи број дестинација доживљава рушење туристичких рекорда, говоре статистике. Туристичке власти уживају у процвату путовања који надокнађује стање за време пандемије, али како показују све гласније жалбе локалаца, туристички "бум" није користан свима.

"Дискусија заправо није о правој врсти туриста, већ о томе да се осигура да локални људи имају користи од туризма. Ако погледате Канарска острва, прочитао сам да трећина становништва живи на ивици сиромаштва. Туризам нуди велики приход овим острвима - али за кога? Није довољно рећи да желимо да дочекамо добро васпитане туристе који су тихи и троше више новца, већ је важно где новац иде. Тренутно велики део становништва нема користи", каже Себастијан Зенкер, стручњак за прекомерни туризам и додаје:

"Ако локални становници могу добро да живе од тога, ако виде да се од тога гради инфраструктура која је корисна, онда може постојати здрав суживот".

Идеја о "правој врсти туриста" још увек је жива у маркетингу. Светске туристичке заједнице бирају које врсте људи и које националности ће бити циљне групе, развијајући тржишне сегменте које виде као праву врсту туриста за њих.

"Када локално становништво криви туристе за лоше понашање, не ради се о туристима. То је знак да је туристички менаџмент заказао", наглашава Антије Мартинес, стручњак за туризам. Она изражава забринутост и истиче да ако се изврши притисак на дестинације да смање број туриста, чини се да би могли да таргетирају само богатије путнике у покушају да задрже високе приходе. Овај метод је већ примењен на Новом Зеланду и није се показао корисним. Нема доказа да "велики" потрошачи доприносе бољој економији. Такође, могу бити лошији за животну средину, закључује стручњаци.

Шта може да се догоди у наредном перидоу за туристе, али и житеље

Увођење туристичког обећања које наглашава врсту понашања које се сматра прихватљивим на локацији, постоје већ неко време. Исланд, на пример, има обавезу да тражи од туриста да избегавају вожњу ван пута или одлазак у тоалет у природи. Теже интервенције укључују туристичке таксе, као што се види у Венецији. Иако се дневна накнада од 5 евра тешко може сматрати дестимулативном, друге земље храбрије користе ову технику - у Бутану туристичка такса је 100 долара дневно и ефективно делује као прекид у обиму посета туриста и дужини њихове посете, али такође искључује оне са ниским буџетом. Стручњаци напомињу да ће у наредном периоду и даље бити приче о одређеним типовима људи да нису добродошли.

"Ако не управљамо правилно утицајем туризма, онда заправо убијамо дестинацију. Морамо да постанемо одрживи као индустрија, јер ако нисмо, на крају нећемо имати ниједан производ за продају. Морамо да путујемо пажљиво и да се побринемо да ове дестинације опстану. Јер на крају крајева, за људе који живе на тим местима - то је њихов дом", наглашава Мартинс.

image