Магазин

Пасивна агресија - Пет фраза које нико не воли да чује у пословној комуникацији

Пасивно агресивна комуникације је агресивни стил комуникације који је мање очигледан и тешко се препознаје. Изазива патњу код особа ка којима је усмерена, трајно нарушава међуљудске односе и компликује односе у породици или пословном колективу. Оваква комуникација чине да вас људи мање поштују, јер се њиме шаљу двосмислене поруке, а избегава искреност и отвореност, сматрају стручњаци
Пасивна агресија - Пет  фраза које нико не воли да чује у пословној комуникацији© pexels/ Edmond Dantès

"Пасивно агресивно понашање није увек нешто што се ради са намером. Као експерт за говор и комуникациују открио сам да се људи који имају склоност ка оваквом понашању, често муче да буду искрени у вези са својим осећањима", сматра Џон Боув, учитељ вештине комуникације, награђивани новинар и аутор књиге о јавном наступу.

Овај стручњак је дао пример пет реченица/фраза које умеју да иритирају оне којима су упућене, а пасивно-агресивне су:

1. "Само пријатељско подсећање...

Боуви ово назива "чистачима грла" - индиректни покушај да се захтева пажња или бржи одговор. Сличне фазе које би требало избацити из употребе су - "према мом последњем мејлу", "нисам сигуран/а да си добио/ла моју поруку", или "као што сам рекао/ла раније". Ове фразе само камуфлирају потребу особе да не изгледа као да замера, окривљује, шефује и намеће осећај кривице.

Уместо тога би требало бити директан - "Извини што те поново гњавим, али треба ми одговор."

2. "Немој да схватиш погрешно, али…"

Ова фраза, тврди стручњак за јавни наступ, увек упућује на нешто узнемирујуће или увредљиво. Лења, себична логика која стоји иза тога је, да ако се унапред каже људима да ћете бити непристојни - онда је у реду да то и будете. Погрешно. Шта рећи уместо тога?  Легитимни критицизам је неопходан и чак од помоћи уколико се не претерује. Боље би било размислите пре него што се нешто каже - да ли се фокусирате на суштину проблема који желите да решите?

Уколико је одговор "да", може се рећи "Да ли је ово добро време за разговор? Постоји нешто што ме мучи." Или "Брине ме твој рад. Хајде да причамо о томе."

3. "Разумем."

Некада је ово само други начин да се каже - ОК. Али ова саркастична верзија значи нешто друго "Ћути, чуло/ла сам те", или "Досадан/а си, остави ме на миру". Сарказам је најочигледнија форма пасивне-гресије и вероватно најувредљивија. Саговорници ни не претпостављају да је особа изнервирана, а још мање због чега је изнервирана. На овај начин се само пребацују осећања на саговорника, који не разуме околности због којих је створена непријатна атмосфера. 

Уместо овога требало би испитати због чега је настала нервоза. "Извини ако делујем изнервирано, имам проблема са овим задатком" или "Под стресом сам, јер већ имам два рока за сутра."

4. "Хеј, како иде са тим задатком који чекам?"

Ублажавање захтева може изгледати пристојно, али може бити и облик пасивне агресије. Џон Боув сматра да би требало размислити о другим начинима ублажавања као што је то "Хвала унапред што..." Уколико се тражи са позиције шефа или колеге, не претварати се да сте другари. У реду је бити експлицитан и рећи шта, и у ком року вам треба.

Шта рећи уместо овога? Подсетити на рокове и указати на последице уколико се они не испуне. "Заиста ми је потребно да буде завршено до сутра, иначе ће клијент бити јако узнемирен."

5. "Ако је то оно што желиш да радиш..."

Ова фраза имплицира неодобравање. Други сигнали пасивног агресивног просуђивања укључују "Само да знате..." или "За убудуће..." Ваш слушалац чује уобичајени "рефрен" у свакој од ових фраза: "Не слажем се. Зар не знаш ко сам ја? Опет си забрљао." Ниједна од ових порука никоме није од помоћи. 

Шта рећи уместо тога? Људи обично не доносе одлуке да би вас узнемирили. Ако се не слажете, проговорите. Али претходно размислити  - Да ли је ваше мешање потребно? Да ли је ово право време да се нешто каже? Ако је одговор потврдан, будите љубазни и директни док се залажете за оно што мислите да је најбоље. 

"Битно је подсетити се да ће бити још много одлука у животу, па се не мора свуда гурати нос по сваку цену", сматра Џон Боув, стручњак за комуникацију. Пристојан и директан говор у пословној комуникацији, биће добар за све учеснике, а створиће пријатну радну атмосферу. 

 

image