Који је смисао руске тактике бомбардовања у Украјини?
Недавно се појавио снимак најнапреднијег руског ударног авиона Су-34, познат под ознаком "Фулбек", који лети веома ниско и бомбардује украјинске положаје невођеним бомбама које експлодирају након што авион напусти зону удара.
"Су-34 баца бомбе у стилу `јагуара`", приметио је Вијаиндер Такур, пензионисани пилот индијског ратног ваздухопловства који је летео управо на "јагуару", а сада се бави аналитиком за војно-аналитички портал "Јурејжн тајмс".
Особености "Јагуара"
"Јагуар" је англо-француски млазни јуришни авион који су првобитно користили Британија и Француска за блиску ваздушну подршку и нападе нуклеарним оружјем. И данас се тај авион налази у служби Индијских оружаних снага управо у улози платформе за нуклеарне гравитационе бомбе.
Такур је објаснио да је "Јагуар" био међу првим јуришним бомбардерима у стању да изврше прецизно бомбардовање у хоризонталном лету, док су раније авиони за прецизно бомбардовање користили технику понирања ка мети (попут чувене "штуке"). "Јагуар" је имао компјутер који је израчунавао утицај смера и брзине ветра на путању бомбе бачене у ваздух.
„Узимајући у обзир брзину авиона и висину на којој лети, компјутер је могао тачно да укаже пилоту када треба да баци бомбу“, рекао је Такур, уз напомену да због ове способности "Јагуар" није морао да се пење и зарања близу мете излажући се непријатељском оружју противваздушне одбране.
"`Јагуар` је могао да продре у ваздушни простор противника на малој висини, да нападне своју месту и да изађе пуном брзином из борбеног подручја, одржавајући малу висину и избегавајући радаре", рекао је Такур.
Према њему, невођене бомбе могу бити и тачне и прецизне када се бацају са мале висине. „На основу искуства са `јагуарима`, јасно је да лако можете постићи прецизност од свега неколико метара када бацате бомбу мале висине", рекао је он.
Su-35 dropping bombs from a very low height and being fired on from a Manpad pic.twitter.com/xDxeNrA20r
— Reggie Meezer (@ReggieMeezer) October 25, 2022
Деловање преносивих система противваздушне одбране
Оно што је , међутим, неочекивано у садашњој руској тактици у Украјини, је употреба најнапреднијих јуришних авиона у ниском лету у комбинацији с архаичним ненавођеним гравитационим бомбама.
Лет на малим висинама омогућава авиону да избегне детекцију радара противваздушне одбране, али авион тада постаје рањив на нападе преносивих система противваздушне одбране (МАНПАД).
Русија и Украјина су у великој мери користиле то оружје у својој стратегији противваздушне заштите.
Руски пензионисани пилот признао је ефикасност украјинских МАНПАД-а у недавном интервјуу за "Јурејжан тајмс". „Већина наших Су-35, Су-24 и Су-34 погођена је док су летели на малим висинама“, рекао је пензионисани руски пилот, који је тражио да остане анониман.
"Су-34 фулбек" је најнапреднији руски ударни авион. Иако је одлично опремљен за извођење прецизних удара ваздух-земља, авион се углавном користи за мисије тражења и уништавања, које подразумевају одлазак авиона у борбено подручје, визуелно уочавање циља и напад.
Такур, међутим, указује да модерни руски авиони имају врло софистициране одбрамбене системе и да је за "обарање СУ-34/35 МАНПАД-ом потребна огромна количина среће, али у овако дугачком сукобу, може вам се и посрећити".
Русија фаворизује економичност
То је случај и са другим руским напредним борбеним авионима, као што је вишенаменски борбени авион пете генерације Су-35.
Исцрпљивање залиха, тврди индијски пилот, или потреба да се штеде високопрецизне бомбе, навело је руску војску да се више ослања на ненавођене бомбе.
Русија има тенденцију да фаворизује економичност у својим системима наоружања, пошто лако доступни и јефтинији системи наоружања повећавају капацитете Русије да се бори у дуготрајном сукобу, док Украјина добија огромне залихе опреме и муниције са Запада.