Русија

"Зубило" стиже у руску војску: Шта ће све моћи беспосадни "секач"

Главна предност новог возила јесте његова модуларност, односно одступање од класичне поделе на основу намене
"Зубило" стиже у руску војску: Шта ће све моћи беспосадни "секач"© Print screen/Тoparmy

Оружане снаге Руске Федерације ће ускоро бити опремљене новом, вишенаменском беспосадном платформом, познатом по називу "зубило" ("длето" или "секач" у преводу са руског језика). 

Према најавама представника компаније "Ремдизел", бројне инжињеријске, извиђачке и јуришне јединице се припремају за "дочек" новог возила у априлу, када ће имати прилику да га први пут тестирају у реалним борбеним условима у зони СВО и евентуално предложе измене на основу својих искустава.

Главна предност "зубила" јесте његова модуларност, односно одступање од класичне поделе на основу намене. Стога он није ни оклопни транспортер, ни робот, ни класичан земаљски дрон, већ служи као платформа, или чак "нацрт" на који се могу уграђивати додатне компоненте и то на основу конкретних потреба војника који га користе.

Ово уједно представља и значајно одступање од раније праксе руске војске, која је до сада правила копнене дронове тако што је опремала стара оклопна возила уређајима за даљинско управљање и развијала малогабаритне роботе за извлачење, допремање опреме и ватрену подршку.

Карактеристике "зубила"

Готово сваки аспект "зубила" подложен је суштинским променама, а стандардна верзија опремљена је мотором јачине 350 кс, који омогућава кретање возила брзинама до 100 км/ч на асфалтираним путевима и кретање по нагибу од 30 степени током вожње ван путева.

Тежина платформе је 16 тона – углавном због спољашњег оклопа – а носивост је скоро три тоне различите опреме. Ипак, ова особина се може мењати у зависности од уградње одређених компоненти, попут борбеног модула, који аутоматски смањује носивост. Наравно инсталирање било ког вида опреме зависи од конкретних потреба и околности у којима се јединица налази, а ова одлука често се доноси у јеку борбе.

На верзији приказаној током сајма наоружања и војне опреме "Армија 2023", приказана је верзија наоружана двоцевним противавионским аутоматским топом ЗУ-23-2 у калибру 23 мм.

Интересантно је да дебљина "зубиловог" оклопа може да завара, будући да је чеони, тј. предњи део отпоран на дејство пројектила у калибру 30 мм. Осим економичног и једноставног процеса производње, Зубило је, у суштини, настао комбинацијом делова возила "КАМАЗ". Ова интеграција серијски произведених делова као и одлична логистичка подршка, били су кључни фактор за кострукторе.

Претпоставља се да ће се "зубило" користити за евакуацију рањеника, допремање наоружања, муниције, хране и других потрепштина, пружање непосредне ватрене подршке јединицама на терену, али и за "камиказа" мисије.

Наводи се и да у овим мисијама не мора нужно доћи до потпуног уништења возила након експлозије, као и да га је могуће поправити или раставити преостале делове и искористити их у друге сврхе.

Начин управљања

Једини већи недостатак код ове платформе је што се бежично даљинско управљање може обављати само на удаљеностима до 10 км, а дејство система за електронско ратовање може додатно умањити домет радио контроле.

Због тога, "зубило" је дизајниран тако да превазиђе овај проблем и то уградњом алтернативних управљачких система, који се не ослањају на бежичну радио комуникацију. Међу њима је и могућност преноса сигнала преко малогабаритног дрона, који се лансира директно са "зубила", а поред тога се могу користити разноврсни методи преноса података – ласерски зрак, акустичне вибрације или традиционални кабл.

Додатно, "зубило" има још једну веома важну способност – може се користити као носач или прикључна, односно станица за напајање мањих беспосадних ваздухоплова. Захваљујући отпорном и робусном оклопу, ова платформа може носити велике батерије које се користе за пуњење дронова, путем специјалних уређаја.

На тај начин се олакшава континуирани рад извиђачких дронова, без потребе за учесталим враћањем у матичну базу ради допуне. Тако да ће "зубило" обављати сличну улогу као танкери за допуну горива у ваздуху и самим тим допринети сигурности оператера који се налазе у позадини.

image