Србија и Балкан

"Не разумем": Словенац под санкцијама Велике Британије због Србије и Русије

Компанија послује у складу са законском регулативом Републике Србије коју ни у једном случају нисмо прекршили ни у једном члану. Сматрамо да смо незаконито стављени на ову листу санкционисаних предузећа, каже Алеш Луци за РТ Балкан
"Не разумем": Словенац под санкцијама Велике Британије због Србије и Русијеwww.globallookpress.com © Milos Vujinovic/Keystone Press Agency

Мреже западних санкција хватају и грађане западних земаља који заправо не раде ништа незаконито са становишта међународног или права држава у којима послују, али су према "казненим мерама" које су те државе увеле Русији преко ноћи проглашени за "кршитеље".

Поједини примери разоткривају смушене механизме одлучивања и креирања спољнополитичке стратегије у западним престоницама Европе поводом украјинског сукоба. Тако је Велика Британија недавно објавила најновију листу "санкционисаних" на којој се нашло 46 лица и компанија због пословања са Русијом. Међу њима је и српско предузеће "Авио Хем" (Avio Chem) чији је власник Словенац Алеш Луци.

Из биографије следи да је Луци завршио средњу школу у Птују, по стручној спреми је електротехничар. У Птују има за "ЕУ & Адриатик регион" (EU & Adriatic region) регистровану још једну фирму, и то као приватни предузетник (Луци Алеш с.п.). Та фирма се очигледно није нашла на удару британских санкција као његова фирма регистрована у Србији.

Према званичним финансијским извештајима, "Авио Хем" је у 2022. години приходовао 3,5 милиона долара, што је више у односу на укупну зараду коју је остварио током претходне четири године.

Иако је место где би морао да буде "историјат" фирме на сајту матичне компаније "Авиостар" празно, сазнајемо да је "Авио Хем" основан децембра 2014. године под првобитним називом "Томс авијејшн Адриjатик д.о.о Београд" (Thoms aviation Adriatic d.o.o. Beograd). Оснивач – држављанин Словеније Алеш Луци. Од маја 2020. фирма је регистрована на адреси београдског аеродрома "Никола Тесла".

Чешљањем више хиљада царинских података из јавне базе о међународној трговини "Синоимекс" (Sinoimex), истраживачи америчког Радија Слободна Европа (РСЕ) утврдили су да је ова словеначко-српска компанија у Русију од почетка СВО у Украјини извезла робу у вредности од око 3,1 милиона долара. То је био разлог да Лондон уведе санкције "Авио Хему".

"Не разумем шта ја имам са Великом Британијом кад Србија нема никакве санкције према Русији нити их је увела", зачуђен је Алеш Луци, власник српске подружнице словеначког "Авиостара", поводом вести да је његов "Авио Хем" завршио на листи санкционисаних привредних субјеката којом Лондон мимо Европске уније и Америке кажњава појединце и компаније за које сматра да су "одговорни за подршку руском војном деловању".

Компанија "Авио Хем" се иначе бави трговином авио деловима, поправком летелица, али и чишћењем и дезинфекцијом авиона. Извози опрему за авионе, најчешће делове за кабине, гуме и потрошне делове за моторе. Земље из којих је роба отпремана биле су, између осталог и Сједињене Америчке Државе, Велика Британија, Француска…

Готово цео извоз фирме "Авио Хем" завршио је, према подацима базе "Синоимекс", код две повезане руске авио-компаније: "Сиберија Ерлајнс (Siberia Airlines) и "С7 инжењеринг" (S7 inženjering).

Компанија "Сиберија Ерлајнс" регистрована је 1994. године са седиштем у Новосибирској области, наводи се у подацима привредне базе "Спарк" (Spark). У последњих годину и по дана склопила је више од 100 уговора са руским институцијама, произлази из "Спарк" базе.

"С7 Инжењеринг" је фирма-ћерка "Сиберија Ерлајнса". Та компанија, између осталог, има потписане уговоре са установом "Специјални ваздухопловни ескадрон Русије, Управа за послове председника Руске Федерације". Према доступним подацима, Британија је српску фирму словеначког предузетника санкционисала због "извоза робе у Русију". Међутим, та фирма Алеша Луција не бави се само продајом авио делова.

"Авио Хем" обавља и целу палету различитих других послова, а то су пре свега чишћење авиона, дезинфекција унутрашњости кабина и простора за путнике (седишта, сточића за послуживање, узглавља) а уз то и бојењем, лакирањем и полирањем спољашности авиона… Зато није јасно због чега је предузеће заправо санкционисано, а то није јасно ни власнику Алешу Луцију који нам поводом вести која је стигла преко Ламанша казао да у предузећу тренутно спроводе интерну истрагу чија је сврха да се открије у чему је проблем.

"Сматрам да су нас потпуно погрешно додали на листу санкционисаних компанија. На тржишту послујемо готово 10 година, бавимо се продајом авионских делова и производа за потребе ове индустрије још од 2014. Услуге прања авиона радимо од 2017, дезинфекције од 2019, услуге полирања и од 2021, а услугама линијског одржавања бавимо се од 2022. године. Запошљавамо скоро 80 људи. Сви запослени примају нормалну накнаду за рад. Компанија послује у складу са законском регулативом Републике Србије коју ни у једном случају нисмо прекршили ни у једном члану. Сматрамо да смо незаконито стављени на ову листу санкционисаних предузећа", рекао је Луци за РТ Балкан.

Иако српски огранак фирме словеначког предузетника, како тврди, није укључен у послове повезане са ратом, већ са продајом опреме за авионе, као и чишћењем истих, британске власти очигледно сматрају да руски путнички авиони који слећу на београдски аеродром и превозе путнике (који се током вишесатних летова зноје, једу, кашљу, врше физиолошке потребе у санитарним просторијама…), а који легално саобраћају по свету – треба да лете неочишћени, прљави, пуни бактерија и вируса… Чини се да је службени Лондон уверен да би ширење разних болештина, превасходно у Србији и Русији – придонело посустајању "руске ратне машинерије".

Ради се о апсурдној политици санкција која сигурно неће постићи ниједан од задатих циљева. Упркос томе је медијски пропагандни строј Запада у виду објаве на порталу РСЕ Словенца који послује у Београду прогласио за део "поновљених покушаја Русије да заобиђе и надокнади јасан утицај који санкције Уједињеног Краљевства имају на њене ратне напоре".

Какву везу има продаја авио делова за цивилне, а не војне авионе, као и дезинфекција прљавих седишта путничких авиона са ратом у Украјини - аутори те "ударне вести" нису објаснили.

Власника српског огранка словеначке фирме Алеша Луција такав приступ Велике Британије, каже, ни не чуди, иако тврди да и компаније из Енглеске и Америке раде исти посао са руским компанијама као и "Авио Хем".

По свему судећи ради се не само о актуелним, него и прошлим пословима, јер Луци тврди да је престао да сарађује са руским компанијама и пре седам месеци послао интерно електронско писмо у коме је запосленима сугерисао да не одговарају на потражњу из Русије. Упркос томе неке послове је морао да "доведе до краја јер је за њих добио аванс", рекао је Луци за РСЕ.

Занимљиво је да је РСЕ који је лансирао вест о санкционисаној српској фирми, "заборавио” да јавност упозори на важну "ситницу": да су санкције Велике Британије са становишта међународног права незаконите и да представљају правно насиље и мешање у унутрашње послове Србије и Русије. По међународном праву су, наиме, правно ваљане само санкције које је увео Савет безбедности Уједињених нација који о томе никада није ни расправљао.

image