Србија и Балкан

Ђукић-Дејановић: Морамо више да знамо шта се дешава у душама ђака

Упутства у вези са васпитном улогом и вредностима које као врлину треба неговати кроз школски систем, у заједништву са родитељима, представљају један од циљева на ком је неопходно радити и даље, поручила је министарка просвете
Ђукић-Дејановић: Морамо више да знамо шта се дешава у душама ђака© FOTO TANJUG

Измене у школском систему у Србији уведене са циљем јачања васпитне функције школе, а које су обележиле почетак 2023/24 школске године су оправдане, изјавила је министарка просвете Славица Ђукић Дејановић и истакла да је неопходно и даље радити на томе да у образовању родитељи, ђаци, наставници и професори имају подједнако удела.

Министарка је за Танјуг рекла да се догађаји као што је трагедија у Основној школи "Владислав Рибникар" не могу предвидети, ни у потпуности спречити, али да је потребно усмеравање на понашање деце и ван школе.

"Оно што смо предузели почетком школске године, у септембру, чини ми се да је било врло оправдано и да морамо и даље радити на јачању васпитне улоге школе. Стицање врлина, усмеравање на понашање деце у школи, али и ван школе, много више знања о томе шта се дешава у душама тих младих бића, деце и у основној и средњој школи, па и у предшколском узрасту, морају бити наш заједнички задатак", рекла је Ђукић Дејановић.

Указала је да упутства која је министарство издало школама у вези са васпитном улогом и вредностима које као врлину треба неговати кроз школски систем, у заједништву са родитељима, представљају један од циљева на ком је неопходно радити и даље.

Министарка је рекла да нису незадовољни резултатима увођењем мера почетком школске године и истакла да су просветни радници врло упорно радили од 1. септембра.

"Радили су на томе да се више разговара о менталном здрављу деце, породицама из којих долазе, систему вредности. О томе колико једно дете у себи треба да негује емпатију. Колико има разумевања за свог друга, посебно оног који је емотиван, који има неку различитост, а коју смо склони и као друштво некада више да исмевамо, него да је разумемо. То су неки задаци образовања на којима су просветни радници врло упорно радили ове школске године и ја им се заиста на томе захваљујем", рекла је Ђукић Дејановић.

Када је реч о односу школе и породице као примарне друштвене групе у васпитању, министарка је указала да тачка споја порука које из родитељског амбијента деца добијају и оних које добијају у школи треба да буде синхронизована и да је са тим циљем покренута пракса отворених родитељских састанака, где су истовремено и наставници и деца која то желе и родитељи.

"Родитељи бескрајно воле своју децу и често немају објективан угао гледања. Кренули смо са праксом отворених родитељских састанака и разговарали на неке теме које делују као периферне, као што је значај физичког здравља у обезбеђењу доброг менталног функционисања детета и о томе колико је важно да и родитељи и наставници подржавају физичку активност. На тај начин се од наизглед периферних тема може ићи ка сложенијим темама, да се споје ставови родитеља и наставника - да дете кад одлази у школу добија поруку да су у школи наставници оно што су мама и тата у кући", истакла је министарка.

Додала је да, ако професор каже да нешто није у реду, дете мора да се замисли и да о томе разговара са својим родитељима.

Ђукић Дејановић је истакла да разредне старешине имају све већу улогу, јер иако не могу да познају "у душу" сваког од 30 ученика у одељењу, познају три, четири различита типа деце.

"Старешине ће мораће имају различит приступ према родитељима свих тих категорија. Због тога смо сматрали да су и награда и то минимално повећање финансија које добијају разредне старешине у процесу награђивања неопходно и мислим да је то било потребно", рекла је министарка.

Што се тиче проблема недостатка наставног кадра, министарка указује да се не само код нас, већ и у свету, неке професије у педагогији просто гасе и да нема интересовања за њих.

"Код нас је то математика, физика, информатика, хемија, енглески, немачки и српски језик. Ми смо у протеклој години давали стипендије оним студентима који на факултетима уче да буду педагози из ових предмета, али нисмо постигли неки добар или задовољавајући резултат тиме. Са ректором БУ Ђокићем и деканима одговарајућих факултета сам недавно имала разговор и определили смо се да ћемо заједно са другим министарствима морати да направимо стимулативни приступ, да повећамо атрактивност педагошких занимања", рекла је Ђукић Дејановић.

Додала је да је је посебно важно увидети и у којим регионима којих професија нема довољно.

"Ако будемо урадили оно што смо кренули ове године, а то је да смо у просвети повећали плате за више од 30 одсто од јануара прошле до јануара ове године, ако будемо даље радили на бољем финансијском аспекту плаћања тих људи, ако им будемо обезбеђивали едукације које ће бити стимулисане државом и субвенцијама, континуиране едукације, и водили рачуна да и ако немају довољан фонд часова, они морају имати и економску и стручну сигурност од државе, направити неке почетне кораке", оценила је министарка.

image
VV inauguration
banner