Србија и Балкан

Правилником о оцењивању незадовољни сви, министарка поручује: Преиспитаћемо спорни члан

Најспорнији је члан пет правилника против којег се већ данима буне стручњаци
Правилником о оцењивању незадовољни сви, министарка поручује: Преиспитаћемо спорни члан© Antonio Ahel/ATAImages

Чим су ступили на снагу измењени и допуњени правилници о оцењивању у предуниверзитетском школству, све је прилика, потребно је да се изнова ревидирају и коригују.

Стручњаци који су смислили и у регулативу увели дискутабилно решење да већина родитеља ђака истог одељења подноси приговор на незаконит рад наставника, психолога и педагога у основном образовању, "још једном ће преиспитати ово решење", уверава Славица Ђукић Дејановић, министарка просвете у одговору за Политику.

Правилнике о оцењивању, у складу са законом, доноси министар просвете.

На салве критика практичара из школа и стручних друштава који од старта примене нових правила указују да она отварају огроман простор за злоупотребу, да ће уназадити уместо да унапреде васпитну улогу школе, да додатно деградирају професију која вапи да јој се врате углед и достојанство, министарка просвете испрва је уверавала да "они који правилник критикују нису довољно разумели његов дух и тенденцију".

Оправданост оспоравања ваљаности појединих одредба нове регулативе очито је боље разумео председник државе Александар Вучић. Није се либио да искаже јасан став да није посао родитеља да воде школе, да морамо да верујемо у учитеље, наставнике, професоре и да замоли надлежне да још једанпут размисле, можда и њега да упуте, да му објасне зашто није у праву.

Ако ни председник није разумео "дух и тенденцију" Правилника о оцењивању ученика у основном образовању и васпитању, далеко од тога да је једини.

Међутим, тек након обраћања јавности првог човека државе на тему која тишти просветни еснаф, ресорна министарка мења реторику, па каже да ће се "уколико постоји потреба, правилник преиспитати", а да "измене овог документа или његово повлачење, ако нарушава дигнитет наставника, нису никаква катастрофа", како су њене речи пренели бројни медији.

Упитана да за "Политику" појасни да ли након буре у јавности и молбе председника државе министарка просвете сматра да постоји потреба да се повуче, преиспита и измени правилник Ђукић Дејановић одговара: "Радна група за израду Правилника о оцењивању у основној школи, у којој су поред представника Министарства просвете, мишљење и предлоге дали и представници Друштва директора, Заједнице музичких и балетских школа, као и репрезентативних синдиката у просвети, још једном ће преиспитати решење предвиђено чланом пет."

"Такође, ослушкујемо и ехо из школа о примени овог члана. Све ће нам то помоћи да сагледамо оправданост и интенцију ове мере, а најважније је да одлука буде донета у најбољем интересу ученика и запослених", каже министарка.

Члан пет трн је у оку просветне заједнице јер уводи нову процедуру подношења групног приговора родитеља основаца истог одељења на рад наставника и стручних сарадника. Том члану није место у правилнику о оцењивању, став је руководства Друштва директора школа Србије исказан у допису који су упутили просветном врху.

Директори сматрају да је ова одредба сувишна, да "нарушава интересе појединих родитеља који сагледавају само рад свог детета и који у складу са законом имају могућност да реагују по питању оцењивања свог детета", а груписање родитеља "на крају може довести и до сукоба родитеља".

Питајући откуд психолози и педагози у спорном члану пет и указујући да стручним сарадницима ту није место, Актив психолога и педагога запослених у основним и средњим школама Србије међу првим заједницама из просветног миљеа упутио просветном врху оштре критике правилника о оцењивању у осмолеткама.

"Уместо преко потребног јачања васпитне и образовне улоге и школе и породице, чланом пет предвиђена је инверзија надлежности, па се тако с једне стране од родитеља траже знања и компетиције које припадају запосленима у школи, док се с друге стране волшебно одабраним критеријумом већине, наставници и стручни сарадници стављају на стуб срама одељенске заједнице. Школски психолози и педагози посебно су доведени у апсурдну ситуацију имајући у виду да се рад педагошко-психолошке службе уређује правилником о оцењивању, иако се психолог и педагог не баве оцењивањем ученика", истиче за "Политику" Ведрана Берлековић из актива који окупља школске психологе и педагоге.

За чланове овог неформалног удружења посебно је споран "принцип већине". Истичу да уважавају родитеље као сараднике у раду, али им "није јасно од када су постали надлежни и стручни да се баве компетенцијама и свеукупним радом психолога и педагога" и од твораца правилника траже да појасне да ли ће родитељи на основу "личне педагогије и психологије" процењивати како стручни сарадник треба да обавља свој посао.

Питање је како смо од оцене за постигнуће ученика стигли до родитеља који процењују реализацију задатака психолога и педагога прописаних законом, нејасно је и руководству формалних струковних удружења: Друштва психолога Србије и педагошког друштва Србије, који су такође примедбе доставили просветном врху.

У приговору на члан пет правилника о оцењивању, између осталог, напомињу да "родитељ може да уложи приговор на неко понашање психолога или педагога, али питања стручности рада стручних сарадника не могу бити у надлежности ни родитеља, ни других актера у школи, него стручних органа ван школе".

Међу бројним нелогичностима које су уочили у правилнику а на које указују најодговорнијима за образовање, из стручних друштава дају и пример да "јединица" рада стручног сарадника (психолога и педагога) није одељење, за разлику од рада наставника.

Појашњавају да се стручни сарадник не мора наћи у ситуацији да непосредно ради са одељењем или са родитељима једног одељења, да не мора бити ангажован у непосредном раду са сваким учеником школе, па отуда закључују да "осим што нису стручни, родитељи једног одељења не могу бити  ни меродавни процењивачи остваривања задатака стручног сарадника".

image