Србија и Балкан

Не стишава се бура у школама: Да ли је нови правилник заштита или још један баласт за наставнике

Док део професора сматра да ће им донети велике проблеме, да је на тај начин професија додатно деградирана и да ће притисак родитеља на њих да поклањају оцене бити још већи, други у том пропису не виде ништа лоше
Не стишава се бура у школама: Да ли је нови правилник заштита или још један баласт за наставникеwww.globallookpress.com © Roland Weihrauch

Одредба по којој родитељи, уколико нису задовољни радом наставника, могу да уложе приговор и да од школе траже проверу његовог рада изазвала је буру у јавности. Ново правило, из једног од три правилника Министарства просвете, очигледно нису сви једнако разумели, па су опречна и мишљења представника синдиката образовања о члану 5 Правилника о оцењивању ученика у основном образовању и васпитању.

Док део професора сматра да ће им донети велике проблеме, да је на тај начин професија додатно деградирана и да ће притисак родитеља на њих да поклањају оцене бити још већи, други у тој одредби не виде ништа лоше.

Кажу да су и до сада родитељи могли да пријаве наставника инспекцији, уколико нису били задовољни његовим радом и да су то углавном чинили анонимно, а да су сада установљене јасне процедуре, које у суштини компликују тај поступак чиме "штите наставнике" од појединачних неоснованих пријава појединих родитеља. 

На мети критике нашао се члан 5 у којем пише да "у случају да родитељи више од половине ученика из истог одељења сматрају да одређени наставник наставу и друге облике образовно-васпитног рада, вредновање, праћење, проверавање и оцењивање ученика не спроводи у складу са законом и Правилником о оцењивању, школа спроводи процедуру у којој се утврђује његова одговорност и предузимају се одговарајуће мере".

Каква је нова процедура?

Новим правилником успостављена је процедура по којој се родитељи незадовољни радом наставника обраћају дописом одељенском старешини преко својих представника у Савету родитеља. Одељенски старешина о томе обавештава наставника, надлежно стручно веће и директора.

Наставник на чији рад је уложена примедба се изјашњава, испитују се наводи, а затим стручно веће доставља своје мишљење директору. Он заједно са стручним сарадником и секретаром школе разматра мишљење и доноси одлуку о прихватању или одбијању жалбе родитеља.

У правилнику се наводи да уколико је примедба била основана, прави се план појачаног инструктивно-педагошког увида у рад наставника, тако што планирају посету и предлажу мере за отклањање неправилности имајући у виду најбољи интерес ученика. Родитељи могу да се обрате и надлежној школској управи, уколико нису задовољни одлуком директора.

Вучић: Потребни су нам наставници који су слободни

Председник Србије Александар Вучић поручио је данас да треба још једном размислити о одлуци да родитељи оцењују наставнике наводећи да "не треба да размазимо децу и да нам родитељи воде школе".

"Знам да када се доносе правилници о односу према наставнику, настави, на томе раде стручни људи, али као председник, замолио бих све да још једном размисле о одлуци да родитељи оцењују наставнике. Нама су потребни наставници потпуно слободни, ти људи боље од нас свих других родитеља знају како је потребно да се ради са децом", објавио је Вучић на инстаграм налогу @будућностсрбијеав.

Вучић је замолио и Владу Србије, али и све просветне институције да још једном размисле о свим овим правилима. Закључио је да су наставници ти у које, како је рекао, морамо имати највеће поверење, родитељи су ту да помогну, а не да одлучују уместо наставника.

Наставници у две колоне

Грански синдикат просветних радника Србије "Независност" тражио је да се спорни члан у правилнику брише, али кажу да Министарство просвете за то није имало слуха. 

"И до сада су наставници били под огромним притиском, а сада су отворена врата да се тај притисак додатно појача. Сви могу да расправљају о раду наставника и његовом понашању. С пуним правом су колеге забринуте за посао који обављају, како да се опходе, да ли ће због оцене или начина како предају доћи под лупу надређених у школи", каже Јасминка Марић из Гранског синдиката просветних радника Србије "Независност".

Са друге стране, председник Уније синдиката просветних радника Србије Добривоје Марјановић за РТ Балкан каже да ово можда није најбоље решење, и да вероватно постоји и боље, али истиче да се увођењем оваквих процедура штите наставници.

"Видећемо како ће се показати у пракси. Буде ли било аномалија, ми ћемо реаговати. И до сада су родитељи подносили приговор на рад наставника директору школе или директно Министарству просвете и то су обично чинили анонимно и појединачно", наводи Марјановић.

Он каже да правилник коментаришу људи који нису учествовали у његовој изради, и који не знају шта се самим правилником хтело постићи. 

"Док наставник докаже да ради по закону прође кроз пакао. Желели смо то да спречимо. Сада не може један родитељ да поднесе пријаву, већ на оцењивање и рад наставника могу да се жале тек када половина родитеља унутар одељења потпише пријаву. Ми смо овим омогућили да се ауторитет наставника не руши баш тако лако", тврди Марјановић.

Сматра да је та одредба у правилнику погрешно протумачена од неких његових колега и да то никако није контрола рада наставника од стране родитеља.

"Нема санкција, нити суспензије за наставника, све до окончања поступка. Сада неко нешто што је добро, хоће да представи као лоше. Ми хоћемо да сарађујемо са родитељима, а не да правимо ровове, али неко жели да то представи лоше", указује председник синдиката.

Он каже да су ове измене предложили надлежни у Министарству просвете, зато што су били "затрпани анонимним пријавама и жалбама на рад наставника од стране родитеља".

"Морали су да реагују, слали су то директорима, они су људе провлачили кроз процес који нимало није пријатан. Суспендовали су их на пет дана док се не оконча поступак. Наставник би прошао кроз ту проблематичну ситуацију, а када би се испоставило да је пријава била накарадна и неоснована, тог тренутка би се враћао на посао, али би остајала траума коју је проживео", објашњава Марјановић.

Он каже да је идеја министарства била да се смањи број пријава просветној инспекцији, а Уније синдиката просветних радника Србије да заштите колеге. Питање је, међутим, колико су у томе успели с обзиром да нова правила не тумаче сви просветни радници као подршку, већ да стрепе од још јачег родитељског притиска да четворке у дневнику постану петице.

image