Свет

"Телеграф": Америчко ваздухопловство је у великом проблему и стање се само погоршава

Како се наводи, испоруке Ф-35 ће се наставити, али ће нови авион стизати споро и то у тренутку који за америчко ратно ваздухопловство не може бити гори, будући да настоји да набави нове борбене авионе, док истовремено летелице у употреби постају јако јако старе
"Телеграф": Америчко ваздухопловство је у великом проблему и стање се само погоршаваGetty © Tayfun Coskun/Anadolu Agency

Као програм, "Локид Мартинов" Ф-35 "џоинт страјк фајтер" – познат и по називу "лајтнинг 2" – доживео је много турбуленција у отприлике 30 година откако је Пентагон први пут осмислио "стелт" авион за све намене.

Најновији проблем – једногодишње замрзавање испоруке нових авиона америчкој војсци – коначно се расплиће, међутим изазвао је много штете, пише "Телеграф".

Како се наводи, испоруке Ф-35 ће се наставити, али ће нови авион стизати споро и то у тренутку који за америчко ратно ваздухопловство не може бити гори, будући да настоји да набави нове борбене авионе, док истовремено летелице у употреби постају јако јако старе.

Британски лист подсећа да је идеја иза Ф-35 била да његове различите верзије подједнако добро функционишу, односно полећу (и слећу) са копна, са носача авиона и захваљујући могућности кратког полетања и вертикалног слетања, са мањих бродова без катапулта или опреме за слетање.

То је требало да буде и јефтино решење, захваљујући огромној економији, која би била резултат великог броја купаца – Ратног ваздухопловства, Ратне морнарице и Маринског корпуса САД, као и америчких савезника – који би куповали одговарајуће верзије авиона.

Ипак, трошкови су расли, као и буџети за развој, док су поруџбине падале. Такође, наводи "Телеграф", свака варијанта Ф-35 је еволуирала и почела да се разликује од осталих, док је бирократија која је надгледала развој постала огромна, незграпна и није реаговала на реалне захтеве савременог ратовања у ваздуху.

Нова криза

Британски лист пише да је једномоторни Ф-35 данас скупљи него што је првобитно обећано, а уз то његове испоруке касне. Наводи се и да ће најновија криза која је захватила програм развоја можда бити најгора до сада.

Пре више од годину дана, америчка војска, далеко највећи купац Ф-35 вредних 100 милиона долара по примерку, замрзнула је испоруке из фабрике компаније "Локид Мартин" у Тексасу  због проблема са тестирањем најновијег софтвера авиона.

Испоруке јесу управо настављене, али то није урађено јер је софтвер у потпуности тестиран, већ због тога што су америчка влада и "Локид Мартин" дошло до компромиса – "привремено деградираног стандарда за софтвер". То компромисно решење омогућава испоруку око 100 ускладиштених Ф-35, али ће ове летелице бити способне само за мисије обуке, док одобрење за борбене задатке неће добити бар до следеће године.

"Телеграф" преноси и да ће распоред испоруке бити измењен и подсећа да је америчко ваздухопловство куповало између 40 и 50 Ф-35 годишње, па 2023. није добило ниједан авион, а очекује се да ће добити 51 ове и 57 следеће године, док ће 2026. добити само 26 нових авиона.

Првобитни план из 2007, био је да ваздухопловство добије свих 1.760 Ф-35 до око 2035. године, међутим троструки проблеми – кашњење, смањење буџета и растући трошкови по авиону – довели су до тога да сада Ратно ваздухопловство САД очекује да ће свој последњи Ф-35 добити тек 2049. године.

То је предугачак период за снаге које су мучиле са застарелом флотом борбених авиона, чак и пре него што су проблеми Ф-35 постали очигледни.

Замена старих и не толико старих авиона

Ратно ваздухопловство САД је затражило од Конгреса дозволу да повуче 250 старијих авиона – међу којима су Ф-15, Ф-16 и А-10 – 2025. године, уз истовремену куповину свега 90 авиона (углавном Ф-35) како би их заменила, смањујући укупну ваздухопловну флоту на мање од 5.000 авиона по први пут у историји.

Истовремено, лидери америчког ваздухопловства су привремено одложили наставак програма развоја нових "стелт" авиона, вредног око 60 милијарди долара, који би заменили двомоторног Ф-22 - НГАД (Next Generation Air Dominance).

Званичници кажу да је овај програм развоја авиона нове генерације прескуп, а могућа пропаст НГАД-а би оставила Ф-35 као једини "стелт" ловац у производњи или развоју за америчко ваздухопловство.

"Телеграф" напомиње и да Ф-35 не стиже довољно брзо да замени старе Ф-15, Ф-16 и А-10 и поставља питање шта ће се десити ако Ф-35 буде морао да замени и 180 Ф-22 када и они "остаре".

"Ниједан програм није оволико закаснио или био преоптерећен", рекао је недавно стручњак за авијацију Бил Свитман док је расправљао о својој новој књизи о Ф-35.

Ако "Локид Мартин" не може да испоручи авионе на време под тренутним нивоом потражње, његово кашњење ће се сигурно погоршати ако потражња порасте. Америчко ваздухопловство и други ваздухопловни системи наоружања имају прави проблем, закључује британски лист.

image