Свет

Неизвесна судбина америчких "оспреја": Летелице са тилтротор погоном означене као неупотребљиве

На основу добијених резултата закључено је да летелице у саставу америчке ратне морнарице "нису оперативно способне"
Неизвесна судбина америчких "оспреја": Летелице са тилтротор погоном означене као неупотребљивеGetty © R. D. Ward/DoD/Newsmakers

Министарство одбране САД је недавно обавило испитивања како би утврдило проблеме присутне на транспортним летелицама са "тилтротор" конфигурацијом - В-22 "оспреј", конкретно морнаричке верзије ЦМВ-22Б.

На основу добијених резултата закључено је да летелице у саставу америчке ратне морнарице "нису оперативно способне".

Ово заправо није никаква новост, будући да су сви В-22 у војсци САД приземљени након несреће из новембра 2023. године, када је у близини Јапана у паду једног "оспреја" погинуло осам припадника америчког ваздухопловства.

Чак и пре овог догађаја, познато је да је морнаричка верзија "оспреја" имала техничке проблеме који су спречавали максималну експлоатацију летелице. Тако је судбина америчких ваздухоплова са "тилтротор" конфигурацијом, који су до скоро означавани као "супериорни", постала неизвесна.

Шта је тилтротор погон и које су његове предности?

Као што само име говори, летелице са "тилтроторима" имају могућност промене положаја својих ротора, па тако могу полетати вертикално, попут хеликоптера, а након узлетања нагињу роторе како би добили "авионски" погон.

Након тога аеропрофил фиксираних крила преузима контролу над летeњем и омогућава кретање унапред уз помоћ погона нагнутих ротора. На тај начин се великој транспортној летелици омогућава да полети као хеликоптер, али да задржи велику брзину, плафон лета и долет који су донекле упоредиви са карактеристикама теретних авиона способним за полетање са носача авиона.

Стога је брзина од око 500 км/ч главна предност "оспреја" у односу на хеликоптере, нарочито транспортне, чија брзина углавном не прелази 300 км/ч.

Поред тога, Војска САД је до сада истицала да је "оспреју" потребно знатно мање времена за полетање и почетак ваздушне мисије, као и да његови ротори производње мање буке и пружају могућност крстарења на већим висинама него што је случај са хеликоптерима.

Ипак, "тилтротор" погон је због тога доста комплекснијим, због чега летелице са овом конфигурацијом захтевају веће гондоле за моторе и додатне узгонске површине. Све ово усложњава и процес одржавања и поправке летелица са описаном конфигурацијом.

Технички проблеми морнаричких "оспреја"

Као што је већ поменуто морнаричка верзија ЦМВ-22Б је до сада имала низ техничких проблема са различитим компонентама, док је само систем за заштиту од леда узрочник за 44 одсто од укупног броја отказаних мисија, наводи се у годишњем извештају Пентагонове канцеларије Директора за оперативно тестирање и евалуацију, за 2023. годину.

Додатни проблем је и немогућност регулације притиска у кабини и транспортном одељку, што узрокује недостатак кисеоника за посаду и трупе и присиљава пилота да лети на мањим висинама. Лет на мањим висинама аутоматски значи суочавање са лошим временским условима и мањи долет, због веће густине, односно отпора ваздуха.

Мањи долет може знатно отежати мисије, нарочито оне које се изводе изнад мора, јер пилоти имају мање места на које могу слетети са толиком летелицом.

Интересантно је да је морнаричка верзија "оспреја", упркос томе што се В-22 још од 2007. године налази у оперативној употреби америчке војске, тек у фебруару 2023. добила позитивну оцену за "почетну оперативну способност". Како се наводи из Пентагона, оцена је заслужена само јер је ЦМВ-22Б само делимично испунио прописане захтеве.

На основу јавно доступних података, познато је да је од првог лета 1989. године до данас забележено 16 инцидената и несрећа, у којима је погинуло укупно 62 америчких војника. Након најскорије несреће од 29. новембра и приземљавања које је уследило почетком децембра остаје упитно када и да ли ће "оспреји" поновно бити враћени у оперативну употребу.

image