Отварање Пандорине кутије неповерења: Треба ли летети "Боинговим" авионима
Бројни инциденти, који потресају компанију "Боинг", отворили су Панорину кутију неповерења према једном од највећих произвођача авиона и правом гиганту америчког војно-индустријског комплекса, извештава "Политико".
На пример, 5. јануара "боинг 737 макс-9", који је летео из Портланда за Онтарио у Калифорнији, био је принуђен да слети у Орегон након што су током лета експлодирала врата.
Након овог инцидента, америчка Федерална управа за ваздухопловство (ФАА) привремено је приземљила већину "Боингових" авиона "737 макс-9".
ФАА је саопштила да је пронашла "више случајева у којима компанија није поштовала захтеве контроле квалитета."
"Знамо шта треба да се уради", изјавио је 28. фебруара председник компаније Дејв Калхун, додајући да ће "Боинг", према захтевима ФАА, сачинити свеобухватан план контроле.
Неколико инцидената се десило само овог месеца. Дана 4. марта, "боинг 737-900", који је летео из Тексаса за Флориду, морао је да принудно слети зато што је пламен захватио један од авионских мотора.
Тринаестог марта још један "Боингов" авион је слетео у Калифорнији, јер му је пукла гума. "Боинг 777-200", који је летео ка Јапану, принудно је слетео у Лос Анђелес након што му је отпао точак.
Само прошле недеље, 50-ак људи је повређено када се "боинг" чилеанске авио-компаније ЛАТАМ срушио између Сиднеја и Окланда. Овај пад је, како је објавио "Волстрит џорнал", био је проузрокован неисправношћу седишта за пилоте, што је онемогућило нормално управљање авионом.
У једном од новијих инцидената, модел 737-800 слетео је у Орегон, зато што му је отпао део трупа. Овај авион је иначе старији "Боингов" модел, који је први лет извео још 1998. године.
Како се тврди, ФАА сада истражује ове инциденте.
Криза у "Боингу" није од јуче
Међутим, забринутост због безбедности летова "Боинговим" авионима почела је много раније. У децембру 2018, у Индонезији, срушио се "боинг 737 макс", када је погинуло 189 путника и чланова посаде. У марту 2019. још један авион се срушио у Етиопији, када је погинуло 157 људи.
После две године, ови модели су добили дозволу да поново лете, али тек након темељне реконструкције и поправки у софтверу.
Међутим, пет година касније, настављају се инциденти са "Боинговим" моделима.
"Поверења је ишчезло и биће потребно време да се оно обнови", рекао је професор за ваздушни саобраћај са Универзитета у Антверпену Вотер Девулф.
Како је упозорио професор Девулф: "Ако се у блиској будућности догоди још један инцидент са моделом '737 макс', то ће уништити поверење јавности и власти у 'Боинг'."
Професор за ваздухопловство на послоној школи Универзитета у Даблину Марина Ефтимију рекла је да је забринутост јавности за безбедност летова сасвим оправдана.
Према њеном мишљењу, посебно забрињава чињеница што су се бројни инциденти догодили у тако кратком временском периоду.
Како су саопштиле локалне власти, прошле недеље је бивши запосленик "Боинга" Џон Барнет пронађен мртав у Јужној Каролини. Барнет, који је више од 30 година радио у "Боингу", изразио је сумњу у стандарде компаније. Сада полиција истражује смрт овог узбуњивача.
Тренутно, ЕАСА признаје безбедносне лиценце ФАА за "Боингове" авионе. Ипак, након нових инцидената, извршни директор ЕАСА Лук Титгат је изјавио да ће европска агенција, "уколико буде потребно", суспендовати признавање америчких безбедносних одобрења.
Према Марини Ефтимију, мало је вероватно да ће у Европи доћи до масовног приземљења авиона компаније "Боеинг", јер то би имало огромне последице и на европском и на глобалном нивоу.
"Радије бих летео 'Ербасом' него са 'Боингом'", рекао је француски министар финансија Бруно Ле Мер. "Цена акција 'Боинга' веома брзо пада", додао је и истакао: "Они не могу себи да приуште још једну грешку."