Запослени у ИТ сектору, менаџери, рачуновође, грађевински инжењери, али и занатлије готово свих профила – од столара и тесара, до водоинсталатера, електричара и бравара су међу грађанима Србије који себи данас могу да приуште куповину аутомобила, али и стана, јер у просеку зарађују више од 1.000 евра.
За стан од 40 квадрата у Београду је у просеку потребно око 106.000 евра, а онима који узимају кредит од банке потребно је и учешће од око 21.000 евра. Такву позајмицу, према калкулатору кредитне способности 4зида могу да добију само банкарски клијенти који зарађују више од 800 евра месечно, и то под условом да немају дозвољени минус, друге кредите или кредитну картицу.
После стана, аутомобил је најчешће друга најскупља ставка у кућном буџету, а у исто време и неопходна већини породица. И док је за нов аутомобил потребно издвојити најмање 13.000 евра, просечна цена за коришћена возила на порталу Половни аутомобили у августу за аутомобиле старости од 11 до 15 износила је око 7.600 евра.
Тренутно просечно оглашена цена станова на 4зида за Београд је 2.640 евра и од почетка године бележи благи раст. Цене се крећу у распону од 1.500 евра до више од 3.500 евра колико износи квадрат на појединим локацијама у централним београдским општинама и Савском Венцу.
"Људи са примањима од 1.000 евра стан од 40 квадрата обично претражују у деловима града као што су Земун, Борча, Миљаковац, Карабурма, Миријево, где се цене крећу између 1.500 и 2.000 евра по квадрату. Интересовање за ове локације и не чуди с обзиром да су цене квадрата у овим насељима ипак и даље далеко испод оних у централним градским општинама, тако да су ипак приступачне ширем кругу потенцијалних купаца", каже Александра Михајловић са портала 4зида.
ИТ стручњаци и занатлије најбрже до крова над главом
Милош Турински, из "Инфостуда" каже да у Србији, послови са платама преко 1.000 евра покривају разнолике области, при чему ИТ сектор доминира.
"Сличан тренд примећује се и у менаџменту, где менаџери продаје, менаџери за дигитални маркетинг и пројект менаџери остварују значајне зараде, поготово у већим или интернационалним компанијама", наводи Турински.
Он напомиње да подаци "Инфостуда" показују да занати бележе константан раст потражње и конкурентне зараде. Електричари, столари, тесари, бравари и водоинсталатери, који раде на већим грађевинским пројектима, често достижу зараде веће од 1.000 евра месечно.
"Ово је нарочито изражено у урбаним срединама, где се стално повећава потражња за квалификованим занатлијама, чиме занатски сектор постаје изузетно атрактиван. Такође, угоститељски сектор нуди прилике за шефове кухиње, куваре и конобаре, који могу остварити високе зараде у врхунским ресторанима и хотелима. Стабилне позиције у финансијама и администрацији, попут рачуновођа, књиговођа и шефова рачуноводства, такође нуде конкурентне плате које могу прелазити 1.000 евра месечно. Ове професије, заједно са грађевинским инжењерима и техничарима, чине стуб кредитне способности због своје дугорочне сигурности и стабилних прихода, што их чини атрактивним за оне који траже стабилне каријере и сигурност на тржишту рада", објашњава Милош Турински.
Који су најтраженији половњаци?
Грађанима који су запослени у секторима као што су ИТ, грађевинарство, угоститељство или финансије, лакше је и да уштеде новац за куповину аутомобила. Петар Величковић, са портала "Половни аутомобили" каже да упркос чињеници да је продаја нових возила у благом порасту, наши купци су традиционално окренути тржишту половњака. То доказује и податак да се сваке године у нашу земљу увезе више од 130.000 половних аутомобила, а да су најпродаванија возила произведена од 2007. па до 2012. године.
"Конкретно, у првој половини ове године више од 65 одсто свих продатих половних возила из увоза чине аутомобили старији од 10 година. Сајт "Половни аутомобили" анализирао је податке о просечним ценама половњака оглашених на порталу, управо из категорије најпродаванијих, дакле старости од 11 до 15 година, а занимљиво је да је просечна цена у августу ове године за ова коришћена возила износила 7.591 евро, што је за 240 евра мање у односу на јануар. Ово је свакако важна промена у тренду, јер су просечне цене оглашених половњака претходних неколико година биле готово у константном порасту, наводи Петар Величковић.
Ипак, просечне цене половњака старости од 11 до 15 године и даље су далеко веће у овој у односу на прошлу годину, јер је у августу прошле године просечна цена половних возила оглашених на сајту била 6.832 евра, што је за готово 760 евра мање.
"Купцима половњака, према подацима са нашег сајта најинтересантнија су три модела Аудија – А4 и А6 и А3 и то модели свих генерација. Велики број прегледа имају и Шкодина Октавија, Бе-Ем-Ве 520 и модели Фолксвагена", каже Петар Величковић.
Дакле, већина грађана тешко може да приушти да у истој години купе стан од 40 квадрата и аутомобил, али има све више запослених у Србији чије су зараде далеко изнад 1.000 евра, који то себи ипак могу да омогуће.