Економија

Црни петак: Како је корупција брокера са Волстрита и политичара довела до празника куповине

"Попуст" код купца ствара психолошки ефекат, јер ће он купујући производ на великом попусту имати осећај да је добро прошао, чак и када скупље плаћа
Црни петак: Како је корупција брокера са Волстрита и политичара довела до празника куповине© Mario Tama/Getty Images

"Црни петак", дан који важи за празник куповине резервисан за најупорније и спремне да сатима чекају у реду и гурају се за одређени технички производ, модни комад или новогодишњи поклон на великом снижењу. 

У свету, па и у Србији, данас се у продавницама натписима "Црни петак" (Блек фрајдеј) истиче снижене цене.

Колико износе попусти у земљи?

Поједини велики трговци техничком робом "Црни петак" су продужили и на више дана, неретко и на целу недељу, а попусти које нуде на белу технику, телефоне, мале кућне апарате, телевизоре, лаптопове, крећу се од 20 па и до 60 или 70 одсто.

Тако рецимо, машина за сушење веша која је коштала око 92.000 динара сада може да се пазари за 77.999, телевизор је са око 240.000 динара снижен на око 200.000, а цена рачунара од око 85.000 сада износи око 60.000 динара.

Мобилни телефон, на пример, уместо 20.000 динара можете платити 15.000, док куповином паметног сата можете уштедети и до 12.000 динара.

Они који још нису набавили зимску обућу, сада то могу урадити са попустима од 30 до 50 одсто.

Спортска опрема је снижена око 30 одсто, парфеми и до 60 одсто, а беби опрема од 15 до 50 одсто.

Играње са психом и новчаником

Купци који чешће обилазе радње и знају како се крећу цене, свакако ће моћи реалније да процене да ли су снижења стварно толика колико трговци великим бројевима истичу или су они пак прво подигли цене па их тек онда спустили, да би попуст изгледао већи.

"Попуст" код купца ствара психолошки ефекат, јер ће он купујући производ на великом попусту имати осећај да је добро прошао, чак и када скупље плаћа.

Доста купаца је већ данима унапред резервисало своје производе по цени која ће важити током "Црног петка" и спремни су на чекања у редовима који су сасвим извесни, јер су свесни да све мора да се плати, па и јефтина роба.

Како је настао Црни петак?

Постоји више верзија о томе како је настао "Блек фрајдеј".

Сматра се да је овај израз настао у петак, 24. септембра 1869. године, када су два брокера са Волстрита покушала да монополизују целокупно тржиште злата у договору са чувеним политичарем Босом Твидом.

Трочлани тандем покушао је да поткупи неколико политичара и чиновника на високим положајима, укључујући и одређене судије.

План је пропао, јер је цена злата пала у року од неколико минута, а са њом и многи инвеститори, због чега је дан остао познат као "Блек фрајдеј".

Једно од популарних мишљења је и да су овај назив створили амерички возачи и саобраћајни полицајци који су стрепели од великих гужви у саобраћају, након Дана захвалности у САД.

image