Половни аутомобили скупљи до 30 одсто: Када би цене могле у рикверц
Цене половних аутомобила, који се у Србију најчешће увозе из Швајцарске, Немачке и Белгије, више су за 20 до 30 одсто него пре пандемије, а због скупљих кредита последњих неколико година грађани се све чешће одлучују за плаћање у готовини.
Број оних који купују нове аутомобиле у односу на исти период прошле године порастао је за трећину, а купцима су најзанимљивији аутомобили са мањом кубикажом и бензинци.
Током јануара и фебруара грађани су купили 1.114 путничких аутомобила. Ипак, чињеница је да готово 70 одсто укупног тржишта чине правна лица, односно компаније које су обнављале свој возни парк, а које највише купују моделе "Шкоде".
У прва два месеца ове године најпродаванији су "хјундаи тусон" и "тојота јарис крос", док је "Шкодин" модел "камик" на трећем месту. Следе "дачија сандеро" и "Тојота" са још једним моделом "корола".
Чак 668 нових путничких аутомобила продатих у прва два месеца су са бензинским моторима, док у истом периоду није продато ни 100 дизелаша. Током јануара и фебруара продато је само шест електричних аутомобила.
Петар Величковић, пи-ар сајта "Половни аутомобили" каже да је спроведено истраживање у ЕУ међу трговцима аутомобила и 60 до 70 одсто њих верује да ће пасти цене половњака.
"Ако се тај тренд буде прелио код нас, биће добро, али морамо да чекамо", каже Величковић.
У Србији, како наводи, постоји пад продаје половњака на годишњем нивоу.
"Продато је нешто мање од 19.000 аутомобила из увоза", напоменуо је Величковић.
Када је реч о електричним аутомобилима, Величковић каже да годишњи трошкови за одржавање износе око 200 евра што је веома мало у односу на половњаке који потенцијално могу да буду јако скупи за одржавање.
Поједини су, како РТС преноси, спремни да купе готовином аутомобил стар 10 година, а такође су уверени да су добро прошли уколико је ауто увезен из Швајцарске, а прешао је само 150.000 километара.
Цена пресудна при избору
Величковић сматра да држава треба да нађе начина како да се избори да при куповини не буду злоупотребе попут враћања километраже.
"Постоје гаранције које дају власници плацева, гаранције на пређени број километара, гаранције на тренутно техничко стање аутомобила, гаранција на легалност. Постоје начини на које можемо да проверимо историју аутомобила", напоменуо је Величковић.
Борко Чаркиловић који се бави продајом аутомобила из увоза каже да је за купце пресудна цена.
"Онда иде стање аутомобила, колико је прешао, да није лупан или ударан, витални делови, какав му је мотор и мењач. Дођу виде, па пробају, па доведу рођака. Тај који се разуме, дође види, ако му се свиди аутомобил, купи га, али врло мали број је таквих", истакао је Чаркиловић.