Економија

Потрага за паркинг местом: Београд има седам јавних гаража, а фали му бар још десет

Процењује се да у Београду има више од 500.000 аутомобила – двоструко више него пре 10 или 15 година. Град до краја године планира изградњу још 1.850 паркинг места
Потрага за паркинг местом: Београд има седам јавних гаража, а фали му бар још десетwww.globallookpress.com © Axel Heimken

У центру Београда има десетак хиљада паркинг места, а потребно их је два или три пута више, показује статистика. Како спречити нервозу пола милиона београдских возача који свакодневно, и по неколико пута, траже паркинг место у различитим деловима града.

У Београду тренутно има седам јавних гаража, које ће Град сам реконструисати по потреби. Започети сат кошта од 60 до 150 динара, док је месечни закуп од 10.000 до 20.000 динара. Саобраћајни стручњаци процењују да Београду недостаје још десет великих гаража за паркирање.

Процењује се да у Београду има више од 500.000 аутомобила – двоструко више него пре 10 или 15 година. Због тога Град до краја године планира изградњу још 1.850 паркинг места. Подземна гаража у Влајковићевој већ се гради.

"Скерлићеву крећемо за месец дана, Пинки – 150 паркинг места, затворену гаражу смо завршили. Толико затворених гаража није урађено у претходних неколико десетина година", каже председник Привременог органа Града Београда Александар Шапић.

Наводи да је од 2013. до 2023. године изграђено је отприлике 1.250 нових места.

"У ових 20 месеци биће урађено 2.600 нових паркинг места", најављује Шапић.

Завршетак гараже у Влајковићевој крајем 2025. године

У гаражи у Влајковићевој биће 284 паркинг места, а завршетак радова се очекује крајем 2025. године. Гаражу гради кинеска компанија "Шандонг Хајспид", која је већ реализовала неколико великих пројеката у Србији.

Ова подземна гаража гради се на основу уговора о јавно-приватном партнерству, потписаног на 40 година. То значи да ће кинески инвеститор моћи да је користи и наплаћује паркинг места.

"Та цена ће бити детаљно усклађена када се заврши гаража, а свакако ће бити у оквиру цена паркинг сервиса на читавој територији града, тако да оне морају да буду мало ниже него што би корисник инвеститор то можда одредио", објашњава градски урбаниста Марко Стојчић.

Потребно два или три пута више паркинг места

Професор Милан Вујанић каже да је у централној градској зони било отприлике 8.000 паркинг места, а потребно је између 20.000 и 25.000.

"Овај остатак можемо једино да надместимо великим гаражама и то државно приватним партнерством дамо неком да изгради и право да користи. То је економски исплативо и не би инвеститори ушли у то да није тако", истиче професор Вујанић.

Нова паркинг места су изграђена код Видин капије, на Аутокоманди, Бежанијској коси, код пијаце на Бањици и на још локација.

За градски буџет било би исплативије да Град може сам да их гради и наплаћује паркинг. Међутим, то је велики изазов и много кошта.

Планови Града за изградњу гаража

Пројекат јавно-приватног партнерства, осим у Влајковићевој, требало је да обухвати и гараже у Фрушкогорској и на Тргу републике.

Градски урбаниста Марко Стојчић каже да је било идеја да се изграде четири гараже, међутим, испоставило се да три гараже сада није могуће изградити.

"Зато сада радимо Влајковићеву и важно је да је завршимо. За остале постоји неколико начина како ћемо их радити", објашњава градски урбаниста.

image