Магазин

Од вандализма до непоштовања локалне културе: Зашто су се овог лета туристи лоше понашали

Овог лета смо скоро сваке недеље могли чути причу о туристима који су на неки начин прекршили правила локација које посећују. Од урезивања имена у историјске зидине, до обарања статуа, људи су на неприкладне начине остављали своје "потписе" на неким од најпознатијих туристичких места широм света. Клипови који приказују неодговорно понашање постали су вирални, охрабрујући нажалост друге да креирају сличан садржај. Зашто су савремени туристи "гори" него раније?
Од вандализма до непоштовања локалне културе: Зашто су се овог лета туристи лоше понашали© Unsplash/Etienne Girardet

Пошто се лето званично завршава следеће недеље, можемо се осврнути на неколико догађаја који су обележили лошу страну туризма широм света у протекла три месеца. У Француској су пијани Американци преспавали у затвореном делу Ајфелове куле, један туриста је урезао своје име и име своје партнерке на зид Колосеума у Риму, а група немачких инфлуенсера је срушила статуу стару сто педесет година на северу Италије. Најскорији пример стиже из Брисела, када се пијани туриста попео на тек рестаурирану скулптуру и одломио један њен део.

Делује као да се наведени случајеви све чешће понављају, поготово у протеклих неколико месеци, као да су многи људи заборавили основни бонтон и исказивање поштовања према туђем дому који привремено посећују. Ипак, не може се рећи да су људи тек недавно постали неодговорни туристи, јер многе велике светске знаменитости имају графите, оштећења или сличне последице вандализма који су стари неколико деценија (или чак векова).

Могућа објашњења

Занимљиво је да, када човек оде на непознато место, може веома брзо да се опусти, а у неким случајевима чак верује да је "недодирљив" и да закони земље не могу утицати на њега ("Овде ме нико не познаје, никада се више не враћам, могу да радим шта хоћу...").

Шта је оно што савременог туристу може чинити проблематичнијим од оних у прошлости? Једна од највећих промена је могућност дељења искуства на друштвеним мрежама. Сигурно је да људи данас иду до крајњих граница да би добили велики број кликова и лајкова: на пример, многи инфлуенсери ће радо ускочити у Фонтану ди Треви и снимити цео догађај, само зато што знају да ће такав садржај брзо постати виралан, чак иако гледаоци критикују њихово понашање. Другим речима, чак је и лош публицитет добродошао, што само охрабрује људе да настављају са непоштовањем локација на које су отпутовали. 

Постоји још један фактор који је могао утицати на савремене туристе, а то је осећај слободе након пандемије. Сигурно је да изолација и путовање са ковид пропусницама, уз константно ношење маски, већини света није пријала, тако да сада долази до феномена "осветничког туризма". Многи су одлучили да "надокнаде пропуштено" па опрезност и обазривост нису приоритет. Нажалост, овај принцип се развио на најгори могући начин, тако да је за многе туристе основно поштовање туђег простора и драгоцене знаменитости скоро потпуно нестало.

Ипак, постоје бројни онлајн профили који искључиво објављују вандалско понашање туриста, које други корисници осуђују и критикују, тако да постоји шанса да оваква врста посрамљивања може подстаћи људе да добро размисле, пре него што одлуче да прекрше правила понашања на знаменитостима зарад неколико лајкова. 

Превентивне мере

Осим тога, различите земље широм света постепено уводе нова правила, у нади да ће спречити потенцијално нарушавање културних добара, али и сачувати репутацију одређене локације. Према "Би-Би-Сију", неки од примера су Бали или Исланд, који упућују званичне молбе туристима да поштују њихову културу и природу када долазе у посету. Амстердам је забранио пијаним британским туристима да посећују град, у Аустралији више није могуће попети се на стену Улуру, јер је проглашена за свето место Абориџина, док се у Шпанији се постављају лажни знакови опасности, како би туристи заобилазили поједине плаже. 

Сличне кампање и забране могу бити веома ефикасне, али људи могу бити непредвидиви и ипак одлучити да игноришу упозорења/закон зарад "незаборавног искуства" или популарности на интернету. Ипак, путовање на нове светске дестинације ће одувек бити човекова потреба, а једино што можемо учинити је да обраћамо пажњу на сопствено понашање и научимо културу и обичаје места које посећујемо. 

image