Магазин

"Чаробан напитак": Да ли су "функционална пића" са егзотичним састојцима заиста делотворна

Ако желите на брзину да подигнете нивое енергије, поправите концентрацију, побољшате изглед коже и косе и ојачате зглобове, није потребно да тражите посебне лекове у апотекама и да чекате да почну да делују - можете само да купите напитак који ће то да "реши" - тојест, многи тако верују. Овакви "делотоворни" производи све чешће могу наћи у самопослузи или на интернету. Можемо ли заиста веровати овим "чаробним" напицима?
"Чаробан напитак": Да ли су "функционална пића" са егзотичним састојцима заиста делотворна© Freepik/freepik

У продавницама и дрогеријама се налазе бројна безалкохолна пића, која наводно подстичу "дигестивно здравље", "рад мозга", неки вас могуодмах освежити и дати блистав сјај вашој кожи или коси, а неки чак наводно могу да побољшају чврстину згловоба и помогну вам код сагоревања масноће.

Иако је помама за овим "функционалним напицима" почела крајем осамдесетих у Америци, може се рећи да је сигурно дошла и на наше просторе.

Једна важна ставка је: Што егзотичније, то боље. На етикетама се често наводе лековити састојци из далеких земаља, који се постепено популаризују (на пример, ашваганда и гуајуса), толико да скоро постају синоним за "природно" здравље и благостање "у боци". Осим биљака, ту и састојци попут хрома, кофеина, магензијума, бројни витамини и антиоксиданти... Ови напици могу бити "спремни за пиће" или се углавном продају у виду праха који се мешају са водом.

Да ли је све тако једноставно

Дакле, то значи да би требало да откријете шта вам треба, па да пронађете напитак који ће да вам помогне и да га свакодневно конзумирате. Тако останете хидрирани, а решавате и друге здравствене проблеме.

Звучи добро, али да ли је заиста тако?

Нутриционисти кажу да је добро што потрошачи трагају за здравијим напицима, али упозоравају да треба бити обазрив и читати описе на амбалажама. Ово посебно важи за труднице, за оне који узимају лекове и све који имају неку врсту обољења.

Уз то, треба избегавати "празне калорије" и обратити пажњу на шећере, преноси агенција АП. Многа од ових пића често имају "замаскиран" укус биљака и праха, тако што произвођачи додају укусе и шећере (да ли се то онда и даље може назвати "здравим" напитком)?

Такође, није сваки напитак баш за свакога: "Неко ко трчи маратон има другачије потребе од неког ко се вози на посао и треба да остане будан," рекла је Марта Филд, помоћна професорка на Универзитету Корнел за нутрициону науку.

Недовољна транспарентност

Важно је имати на уму да произвођачи ових "функционалних напитака" обично не износе конкретне тврдње о делотворности производа, а наука која подржава њихове ефекте је понекад неодређена.

На пример, постоје бројни напици који садрже колаген, који наводно доприносе побољшању здравља и изгледа коже и косе. Међутим, прошле године су истраживачи Медицинског универзитета Харвард су рекли да још нема довољно чврстих доказа да напици или суплементи с колагеном побољшавају изглед коже или јачају раст косе или ноктију, како се рекламира у бројним производима.

"Важно је иматиу виду да све може да буде и токсично и безбедно, у зависности од количине. Превелика доза чини да нешто постане отров", рекао је Џо Загорски, токсиколог у Центру за истраживање безбедности састојака на државном универзитету Мичиген.

"Пошто је тешко утврдити количину конкретних састојака у многим од ових напитака, боље је поступати обазриво и не узимати их прекомерно", додао је.

"Функционални напици" су одувек били ту, али шта је ново

Људи конзумирају лековите напитке вековима (као што су чајеви), али данас је ово мало другачије и доноси много више ризика. Сами напици и егзотични састојци су све доступнији, а ту је и убедљив маркетинг - оно што посебно може бити опасно је улога друштвених мрежа, које омогућавају брзо ширење тврдњи о мање познатим састојцима, сматра Марта Филд из Корнела.

Два најновија састојка која су постала популарна су "адаптогени" - биљке или печурке које наводно помажу организму да реагује на стрес или замор, или "нотропи" који су природни или синтентички когнитивни стимулатори - кофеин, гингко или аминокиселине.

Да ли ће тренд наставити да расте

Иако су различита "функционална пића" многима доступна (могу се поручити или пронаћи у продавницама), често су и финансијка инвестиција, јер немају исту цену као и класични напици. Такође, стручњаци сматрају да толики пораст количине различитих производа и брендова у последње време све више збуњује купце, тако да постоји могућност да ће помама за овим напицима да се "стиша".

Исувише је уско одређених функционалних потреба на које брендови тврде да одговарају, исувише непознатих састојака, за које некада делује као да је потребно факултетско знање да би се разумело о чему се ради... Другим речима, није довољно доказано, а у исто време, за многе није једноставно да одлуче који напитак може да им помогне.

Да ли су "функционална пића" за вас

Ако желите да пробате ове врсте напитка, најважније је да добро истражите састојке, бренд, да будете сигурни да немају додатне укусе и шећере, као и да сте сигурни да тај напитак може да одговари на ваше потребе. С обзиром да ово може бити збуњујуће, најбоље је да тражите савет здравствених стручњака и дијетолога, који вам могу дати прецизнија објашњења.

image