Свет

НАТО има проблем: Ретки метали за украјинско оружје копају се у Кини и шаљу преко Русије

Модерно оружје зависи од ретких метала који долазе из Кине, а руска железница је главни коридор за њихов транспорт
НАТО има проблем: Ретки метали за украјинско оружје копају се у Кини и шаљу преко Русијеwww.globallookpress.com © Svetlana Vozmilova/Global Look Press

Испорука модерних тенкова Украјини тренутно је најважнији проблем савезника Кијева, нарочито после пропалог састанка војних министара у Немачкој, али Запад превиђа најрањивију карику у ланцу снабдевања тог оружја - да ретки метали потребни за производњу стижу из Кине и превозе се железничким шинама које пролазе кроз Русију, "непријатеља" ког покушавају да победе, пише "Блумберг".

Русија је центар железничког теретног пута који снабдева западне произвођаче оружја ретклим металима потребним за производњу микрочипова, електронике и муниције који се користе у модерном оружју. Већина такозваних "ретких земних елемената" копа се у Кини. А руске железнице превозе већину критичних метала потребних за европску одбрамбену индустрију.

Количина кинеских ретких метала испоручених у возовима широм Русије порасла је на 36.074 тоне у првих девет месеци прошле године, што је више него двоструко више од количине превезене у целој 2021. години, показују подаци ЕУ које преноси "Блумберг". Вредност те трговине порасла је за више од четврте петине, на 377 милиона евра (408 милиона долара) до септембра.

"Запањујуће је да упркос свим санкцијама, овај ланац снабдевања и даље функционише. То показује колико су важни ти ретки метали и колико зависимо од њих", рекао је Мајкл Вурмсер, оснивач рударске компаније "Норге мајнинг".

Кина испоручује више од 90% ретких метала који се користе у Европи, а најновији подаци ЕУ показују да руске железничке линије остају прометна саобраћајна трака и кључни део пекиншке иницијативе "Појас и пут".

Теретна рута Руских железница и даље је кључна за европску индустрију, а ЕУ је у јулу објавила смернице у којима се појашњава да роба која пролази кроз земљу не подлеже санкцијама.

Западни произвођачи оружја нашироко користе ретке метале из Кине, попут лантана, за муницију која пробија оклоп. Већину европске потражње за волфрамом - тешким металом који се користи за противтенковско оружје покрива Кина. А сукоб у Украјини само је додатно открио у којој мери се Европа ослања на руске коридоре за трговину са Кином.

Иако обим испорука износи само три до четири одсто укупне трговине робом између Кине и ЕУ и представља само делић океанског терета, железничке пошиљке могу да скрате време путовања за више недеља. Потребно је само 16 дана да теретни воз који полази из Вухана у Кини пређе Русију и стигне у Дуизбург у Немачкој. Океански терет од Азије до северне Европе може да траје дупло дуже.

Путовање железницом од Кине до Европе може се одвијати на неколико рута. Најзапосленији је северни коридор, док средњи и јужни коридори имају ограничења капацитета, нису у потпуности развијени и нису у стању да апсорбују губитке северне руте која је са почетком специјалне војне операције "смањена".

То би, пише "Блумберг", на средње и дуже стазе могло да постане проблем али не би требало да представља тренутну забринутост јер већина кључних добара није санкционисана, рекао је званичник ЕУ.

Имати противнике са преклапајућим ланцима снабдевања није сасвим нов феномен, рекао је војно-трговински аналитичар Европског савета за спољне односе Рафаел Лос. Јапан је користио амерички отпадни метал за своју морнарицу у Другом светском рату. Током Хладног рата, совјетске залихе метала су помогле допуњавању западних арсенала усмерених ка Москви.

"Оно што се променило је да су у поређењу са ером Хладног рата, економска средства принуде постала истакнутија у управљању конкуренцијом", рекао је Лос. "Није увек јасно да имају жељени ефекат, али свакако имају капацитет да поремете ланце снабдевања."

Док вредност робе која пролази кроз железничку линију представља само делић укупних трговинских односа ЕУ и Кине, Русија би могла да повећа трошкове и изазове за европске увознике. Блокирање приступа кинеским рудницима волфрама, који чине више од 83 одсто светске производње, могао би да остави западне економије посебно рањивим.

Метал је кључан за низ производа — од батерија до магнета и микрочипова, а заједно Кина и Русија контролишу скоро две трећине идентификованих резерви. Са специјалном операцијом у Украјини потражња је повећана а конкуренција за ресурсе ће постати још интензивнија.

image